Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - rozšířenější varianta

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

-reciprocita (vzájemnost) - příkladem je to, co obvykle označujeme jako přátelský vztah. Podstatnými rysy reciprocity jsou vstřícnost, otevřenost, vzájemná podpora a uvědomování si smyslu společného vztahu.

-manipulace - způsob ovlivňování jiných lidí, při němž se tito lidé (jejich chování a jednání) stávají prostředkem dosahování osobních cílů manipulátora

Interakce nesmí vést svou povahou k utváření závislosti, ani na činnosti, ani na partnerovi. Interakční vlivy nesmí narušovat utváření autonomie (nezávislosti) a autenticity (původnosti) jedince.

Sociální chování - Vyspělé sociální chování se vyznačuje především integritou (harmonií, souladem) a "uspořádaností" jednotlivých složek chování a jejich konzistencí. Integrované chování je příznačné uceleností, jednotou projevů, a proto i předpověditelností. V užším smyslu rozlišujeme harmonii chování, tj. soulad jednotlivých projevů a konzistenci chování, tj. shodu určitých způsobů chování v různých oblastech života.

Možnosti kultivace komunikačních dovedností:

Kultura řečového projevu - používání jazyka má 2 aspekty:

* produkci (převedení myšlenek do vět, vyjádřených zvukem)

* porozumění (slyšení zvuků, kterým připojujeme význam slov, spojujeme a vytváříme tvrzení)

Při řečovém projevu je nutno dbát na:

* intonaci řeči, skladbu projevu, přednes,nonverbální komunikaci (pohled, úsměv, mimiku, gestikulaci), styl oblečení, využití prostoru (chůze, postoj), motivace pro poslech atd.

25. Klima školní třídy. Sociální klima školy.

Učení a chování žáků neprobíhá samostatně, není izolováno od prostředí, naopak, je ovlivňováno mikrosociálním prostředím, ve kterém se žáci pohybují. Jedná se zejména o prostředí dané třídy ve škole s danou skupinou žáků přibližně stejného věku, s nimiž se žák kamarádí (nebo také nekamarádí), jejichž mínění je pro něj důležité.

CO JE KLIMA ŠKOLNÍ TŘÍDY?

Klima společně vytvářejí všichni žáci, kteří docházejí do konkrétní školní třídy, ale také skupiny žáků, na které se třída většinou rozděluje a žáci stojící mimo tyto skupiny, jednotliví žáci a samozřejmě také učitelé vyučující v konkrétní třídě.

Termín klima třídy zahrnuje:

► Obsahově – ustálený způsob vnímání, hodnocení a reagování všech výše zmíněných aktérů na to, co se ve třídě děje, nebo co se dříve stalo, či co se očekává, že se odehraje. Důležité však je, jak klima vnímají ti, kteří se ho přímo zúčastňují, ne jaké klima objektivně je.

► Časově – jsou to jevy dlouhodobé, jsou typické pro konkrétní školní třídu a její učitele, mohou trvat i několik měsíců až let (na rozdíl od atmosféry třídy – viz níže.)

Učitelé si uvědomují, že každá třída, ve které vyučují, se během hodiny i o přestávkách chová jinak, že průběh hodiny se stejnou učební látkou může být v každé (byť paralelní) třídě jiný. Bylo by nemožné, najít dvě stejné třídy, které by na učitelovu práci reagovaly stejně. Do jedné třídy učitel chodí rád, do jiné velice nerad a toto se může lišit u jednotlivých učitelů, neboť stejná třída reaguje odlišně na různé učitele. Každá třída má totiž své zvláštnosti, vytváří zvláštní klima pro učitelovu práci. Toto si většinou učitelé vzájemně sdělují a vytvářejí tak nevědomky „pověst třídy“ v učitelském sboru.

Témata, do kterých materiál patří