Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - rozšířenější varianta

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

- samostatným problémem obsahové analýzy je jejich výpověď o autorovi a jeho vztahu k recipientovi; zde jsou sledována další kritéria:

  1. frekvence sebereprezentujících prvků – ego-skóre („já“), snaha překvapit, ohromit, dosáhnout ocenění od recipienta; patří sem i zdůrazňování vlastního postavení, ohánění se tituly a funkcemi…)

  2. frekvence tendencí k podceňování …

  3. frekvence manipulace – zneužití komunikace k dalším skrytým záměrům

  4. členění, struktura textu (snaha uspořádat, upřesnit nebo naopak zahltit, šokovat..)

  5. nasycení informacemi (kvalita a kvantita informací)

  6. prezentace hlediska autora (vyjadřuje autor svůj pohled na dané téma nebo ne?)

  7. míra interpretace (autor uplatňuje svůj subjektivní postoj, ale vydává ho za odborný a nestranný, maskuje ho za informace z jiných zdrojů)

  8. způsob zacházení s přebíranými či prezentovanými myšlenkami jiných lidí (snaha vydávat je za vlastní, odmítání jiných názorů a shazování autora, překrucování…)

  9. tendence k stylizaci (stylizování se do určité role – např. „poradce“, „vševěd“…)

Formální analýza komunikace:

- přináší výpověď o účastnících komunikace a umožňuje pochopit skutečný obsah komunikace – jak lidé komunikují, jaký čas věnují dialogu, jak se na něm podílejí,…

- formální charakteristiky komunikace:

  1. objem komunikace – čas věnovaný komunikaci a jeho nasycení sdělováním

  2. podíl partnerů na komunikaci

  3. způsob předávání slova – hladké či problémové střídání; způsob iniciování partnera; překrývání = souběh nesetkávajících se monologů

  4. průběh komunikace – sledujeme zda je komunikace kontinuitní, plynulá, zatuhlá..; zda se vyvíjí, prohlubuje nebo zůstává na povrchu

  5. povaha interakce – je komunikace kooperativní nebo jde spíše o rivalitní střet?

Sociální interakce - vzájemný vztah lidí při společné činnosti. Interakce předpokládá vzájemnost (vztažnost), vzájemnou stimulaci a vzájemné ovlivňování.

Specifickým případem oboustranného vztahu mezi lidmi je interakce meziosobní, jejíž psychologický význam spočívá v tom, že má formativní vliv. Povaha vztahu výrazně intervenuje do procesu dotváření sociálních rysů osobnosti. Pojem povaha vztahu vyjadřuje, jako formu má součinnost partnerů a jakou formu má jejich vzájemný kontakt.

Základní formy součinnosti:

-koexistence - jedinci směřují ke svým individuálním cílům relativně nezávislými způsoby činností

-koordinace - vzájemné sladění podmínek individuálních činností směřujících k individuálním cílům

-kooperace - společná cesta ke společnému cíli

Základní formy mezilidských vztahů :

-rivalita (soupeření)- interakce typu "kdo z koho". Jde o interakci rizikovou. Vytváří konfliktogenní prostředí.

-soutěžení - cílem soutěže není "být první", ale "zvýšit výkon".

Témata, do kterých materiál patří