Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - rozšířenější varianta

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Podle strukturace pozic a rolí, cílové orientace skupiny:

strukturace- skupiny s bohatým vnitřním členěním, strukturace, normy a diferencované sankce, mají svou historii, vznikají jako prostředek k dosažení relativně zřejmého cíle; vůdce je orientován na hledání variant řešení, je schopen flexibilního vnímání

dav- vznikají náhle, na základě emotivního situačního souznění jedinců, mívají krátké trvání, jednání davu připomíná jednání jedince v afektu, dochází k zúžení skupinového vědomí; vůdce se pouze identifikuje s ideou vyjadřující náladu davu a lidé se tu stávají pouze prostředkem realizace (příkladem nestrukturované skupiny je publikum, svou povahou je blízké davu)

Skupinová dynamika: hybné síly ovlivňující rysy skup. Chování

  • Souhrn vzájemných procesů, sil a protisil, které působí ve skupině. Je charakteristikou každé skupiny. Vytváří všechno skupinové dění, cíle a normy skupiny, její strukturaci, pozice a role, skupinové dění, vývoj skupinových vztahů, pohodu a nepohodu.

(Kohoutek, R.: Základy užité psychologie. CERM. 2002)

  • Tento pojem poprvé použil Kurt Lewin (1890-1947), německý psycholog, který emigroval do USA.

Skupinová dynamika:

∼ výzkumná oblast sociální psychologie, která se zabývá působením skupinových procesů na jednání jednotlivých členů a zákonitostmi interakce, jak mezi jedinci, tak mezi skupinami

∼ tento pojem označuje síly a hru sil ve skupině

Struktura skupiny - bývá srovnávaná s organismem (vytváří speciální "orgány" pro úkoly…). Pro popis struktury se používá těchto pojmů:

Cíle skupiny - k nimž směřuje její činnost, jsou zpravidla početnější

Supinové hodnoty - zvnitřelé cíle skupiny přijaté jejími členy

Skupinové normy - pravidla chování, která specifikují takové činnosti členů, které jsou v určitých situacích vhodné, nebo nevhodné.

Role - soubor očekávaného chování a související se specifickými úkoly jedince (dítě, ředitel..)

Rodina jako sociální skupina je charakteristická malá primární skupiny, charakterizovaná jako společenská instituce tvořící důležitý stavební prvek lidské společnosti, protože má řadu významných společenských funkcí. Nejdůležitější atributy rodiny, které se promítají do rodinných interakcí jsou především: rodinná konstelace (rozložení pozic každého člena), sebepojetí (koncepce rodiny), míra autonomie a otevřenosti (vůči vnějším sociálním vlivům) a způsob vedení.

Třída jako sociální skupina je typickou formální skupinou (z hlediska vzniku i funkce). Do 12-ti let je třídní skupina obvykle velmi centralizovaná - na učiteli závislá interakce. Od 12-ti let klesá závislost skupinové struktury na školní úspěšnosti, klesá korelace vlivu a klasifikace. Učitel má následující funkce v systému třídy : stimulující (motivuje, aktivizuje žáka volbou úloh a činností), informační (přenášení kognitivních obsahů), regulující (ovlivňující formy vyučovacích situací) a hodnotící (učitel poskytuje adekvátní zpětnou vazbu).

Témata, do kterých materiál patří