Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - rozšířenější varianta

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Dále mohu ve stručnosti vyjmenovat i Caselmannovo rozdělení výchovných stylů: autoritativní typ, sociální typ, vědecko systematický typ, umělecký typ, praktický typ.

Výchovné styly jsou posuzovány většinou z hlediska řízení systému a z hlediska emočních vztahů. Teorií výchovného působení známe mnoho, dále uveďme už jen styl Maccoby, Martin, Baumrind: autoritářský, autoritativně – vzájemný, zanedbávající, shovívavý.

Přesvědčování (persuase): ovlivňování postojů a jednání jedince nebo skupiny lidí prostřednictvím verbální či neverbální argumentace. Z pedagogického hlediska důležitá jako způsob intencionální komunikace pro uskutečňování výchovných záměrů (např. přesvědčování k přijetí určitých hodnot a postojů u vychovávaných subjektů)

21. Jedinec a sociální prostředí. Stratifikace společnosti. Mikro- mezo- a makrosociální prostředí. Socializace (obsah, zákonitosti a produkty). Personalizace, kulturace, profesionalizace. Sociální kompetence; sociální inteligence a sociální zralost; sociální učení (formy, zákonitosti); sociální rysy a sociální postoje.

socializace = proces zařazování se, včleňování, vrůstání do společnosti, člověk se jako osobnost nerodí, osobností se stává

  • souhrn procesů vzájemných interakcí mezi společností a jedincem

  • smyslem socializace je humanizace člověka – „polidštění kulturního barbara“, vypracování lidské podstaty, tedy i utvoření lidské individuality

  • humanizace je tedy pak zároveň socializací i humanizací jedince

  • proces, který umožňuje dětem, aby se staly „funkčně zdatnými dospělými členy společnosti“, tím že se dítě „učí normám své společnosti, obecným formám chování, které se u něho očekávají“ (R .I. Watson, 1965)

  • „přeměna biologického jedince v kulturní bytost“ (M. Nakonečný, 1970)

  • „příprava individua na výkon jeho sociální role… včlenění jedince do aktivit a úloh, které musí naplňovat jednotlivci v zájmu zachování (funkční) existence society“

(H. P. Frey, 1974)

  • socializace je proces

  1. permanentní – probíhá neustále, po celý život jedince

  2. stadiální – lze odlišit fáze (stádia, etapy) procesu na základě sociálně psychologického kritéria (více: vývojová psychologie – Erikson, vývoj jáství)

  • socializačním procesem je zajištěna kontinuita společenského vývoje (předávání hodnot z generace na generaci)

  • je nutná pro optimální vývoj, nenahraditelná

obsah socializace: co během socializace přijímáme (enkulturace), včleňování jedince do kultury určité společnosti (hodnoty, normy, vzorce chování,…)

průběh socializace: jak se člověk včleňuje do společnosti (internalizace), přijímání rolí ve společnosti

adaptace = přizpůsobení se

  • zahrnuje 2 mechanismy:

akomodace – děje zaměřené na přizpůsobení se prostředí

Témata, do kterých materiál patří