Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
asimilace – některé z prvků okolí si přizpůsobujeme
adjustace = přizpůsobení se sociálnímu prostředí (rovněž zahrnuje asimilaci a akomodaci)
dezirabilita = připravenost chovat se sociálně schvalovaným způsobem, ne však tendence ke konformitě či taktizování
ochota k chování, které bude lidmi akceptováno
maladaptace, maladjustace
obrovský význam má výchovný styl (mikrosociální prostředí)
!!! jsou-li v této oblasti jemné kontakty disharmonické, jen výjimečně neznamená tento fakt rušení vnitřní integrity a stability osobnosti!!!
slovenský psycholog Ján Marko uvádí, že maladjustovaný styl reagování je sociálně velmi nakažlivý, protože se děti většinou už „naučily od svých rodičům nevyrovnaným (neurotickým) formám reakcí“, a tak se utváří jakási báze „sociální dědičnosti“, na níž se pak mnohem rychleji rozvine určité (nežádoucí chování)
Proces socializace zahrnuje všechny stránky duševní činnosti, oblast:
kognitivní – socializace poznávání
emotivní – socializace citů
konativní – socializace vůle
HUMANIZACE ČLOVĚKA (socializace v širším slova smyslu) zahrnuje 4 děje (!ne etapy! – „4 proudy jedné řeky“ - …říkal Řezáč):
personalizace – utváření osobnosti, strukturace a utváření psychiky
kulturace – osvojování kultury society, utváření životního stylu
profesionalizace – osvojování a zaujetí profesní role
socializace v užším slova smyslu – utváření „my“, přijetí občanské role
Etapy socializace:
J. Alan:
postupná identifikace dítěte s matkou (do 2. roku života) – zde se kladou základy stability vztahů k jiným lidem, zakládá se sebeuvědomování, získaná stabilita má obrovský význam pro budoucí sociální růst osobnosti
osamostatňování – předškolní a školní věk, dítě si začíná uvědomovat svou autonomní roli, začínají se utvářet hodnoty, základ pro vlastnosti a mravní rysy, výraznějšího postavení nabývá otec a další blízké osoby
enkulturace – završení socializace, pronikání do širších společenských vztahů, adaptace na ně
J. Řezáč:
dominující je bezprostřední soc. kontakt, manipulace s předměty, završením je vznik „já“
dominující je hra – klíčové jsou interakce „dítě-dospělý“, „dítě-dítě“, „dítě-hračka“, MY (děti) a ONI (dospělí)
učení – role žáka, objevování světa
objev dospělosti – práce, péče a výchova
Produkty socializace:
socializační proces = kvalitativní změna
změny v důsledku socializace (a zpětně i regulátory společenského života)
sebevědomí
uvědomování si svého „jáství“
člověk v průběhu svého sociálního vývoje objevuje sama sebe
nejdříve odlišuje své tělesné a postupně i psychické JÁ, to vše za pomoci jiných lidí, kteří tvoří ono „sociální zrcedlo“, v němž se člověk prostřednictvím jiných lidí nahlíží, uvědomuje a díky jemuž si stabilizuje nazírání sama na sebe
sebevědomí se vlivem společenského života dále strukturuje
dochází též k vydělení dimenze subjekt-objektového vztahu. Jedinec si uvědomuje sebe jako subjekt a jiné lidi jako objekty svého nazírání
vedle reálného JÁ , tedy obrazu skutečně jednajícího a chovajícího se subjektu, se vyděluje také JÁ ideální, obraz sebe jako jedince jednajícího podle subjektivních představ o správném, účelném a mravném životě (JÁ jaké by chtělo být)
vědomé JÁ je tedy aktuální, avšak v čase se proměňující představou o sobě a zároveň i o svém místě v soc. prostředí