Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Sociální rysy: na základě přijímání z vnějšího sociálního světa (interiorizace) a jeho proměňování (exteriorizace) získá člověk individuální, jedinečné a nezaměnitelné projevy vlastní svébytnosti – sociální rysy
22. Sociální skupina (struktura, dynamika, druhy). Skupinové normy. Pozice – role - status. Vliv skupinového života; Rizika skupinového života (deindividuace, skupinové stereotypy, skupinové myšlení apod.). Využití zákonitostí skupinového života v pedagogické praxi.
Sociální skupina - člověk nežije ve společnosti osamoceně, ale v závislosti na jiných osobách, k nimž si vytváří vztahy a pouta, která utvářejí jeho život a psychiku. Kvantitativně tvoří skupinu alespoň dva lidé. Kvalitativně je skupina vymezena tím, že mezi určitou množinou osob dochází ke kontaktům a vzájemnému reagování. Skupina je tedy sdružování dvou či více osob, které mají nějaké společné cíle, vytvářejí společné normy a vzájemnou závislost soc. rolí. Cílů se dosahuje interakcí a kooperací, která se řídí skupinovými normami a při níž se vytváří i relativní stálá struktura vztahů mezi členy skupiny, v nichž jednotlivci zaujímají různé pozice a přijímají role.
Druhy skupin - rozdělení můžeme provádět podle různých hledisek :1
Podle velikosti
Malá - podstatným znakem je, že se všichni znají
Velká - je opakem malé, všichni členové nemusejí být ve přímé interakci.
Podle vztahu cílů k individuálním potřebám členů
Neformální - tyto skupiny vznikají spontánně, přesto je jejich činnost závislá na společnosti, do níž patří a již spoluvytvářejí
Formální - je součástí instituce, nebo organizace, její cíle jsou určeny přímo institucí a přesahují individuální potřeby členů. Příkladem je škola, nebo pracovní skupina.
Antisociální - je obvykle neformální skupiny s protispolečenskými cíli (pachatelé, …)
Podle předmětu a druhu činností
Pracovní skupiny - jsou charakteristické činností, která má hodnotné výsledky. Hodnotí se podle efektivity a produktivity.
Výchovné skupiny - mají za hlavní cíl učení (vytváření dispozic pro práci a společenský život), popřípadě reduktanci (přeučování špatně naučeného).
Podle míry vlivu na osobnost a intenzitě reakcí:
Primární - intimní kontakt tváří v tvář, kooperace, vliv na utváření sociální povahy jedince, relativní stálost a intimita mezi účastníky („my“), malý počet členů např. rodina; má mnohostranné cíle.
Sekundární - vztahy obvykle zprostředkované, spíše doplňují působení primárních skupin, rozvíjí určité dovednosti, uspokojují určité potřeby; př.: zájmové kroužky
Podle vztahu ke skupině:
členské- zde je jedinec fyzicky zařazen, zde působí; př.: školní třída
referenční- ta jedince přitahuje, jeví se mu jako přínosnější (žák chce být členem jiné třídy); její volba vyjadřuje i sebepojetí jedince- jde o skupiny, k nimž touží jedinec vztáhnout svou identitu