Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - rozšířenější varianta

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Verbální a neverbální komunikace - základem soc. komunikace je znak, mající smysl a význam. Z hlediska původu znaků rozeznáváme znaky verbální a neverbální. K verbální komunikaci patří tzv. lingvistické prostředky (jazykové). K prostředkům neverbální komunikace patří gestikulace (vlajková abeceda, mimika, výtvarné umění, hudba …)

Podmínky efektivní komunikace: (zásady navazování a udržení kontaktu)

- efektivní komunikací míníme takovou vzájemnou výměnu obsahů, kterou lze označit jako:

  • nezkreslenou

  • platnou – platné sdělení odpovídající skutečnosti, kterou symbolizuje

  • včasnou – včasnost informace nebo sdělení

  • s kompatibilitou slovní zásoby = čitelnost– volba adekvátních prostředků dorozumění, především volba slov; lze užít jen ty pojmy, které má ve své slovní zásobě partner

  • s očním kontaktem – pohled do očí je obecně považován za projev intimity kontaktu

  • fyzický postoj – mírné naklonění dopředu ve směru k partnerovi (→ vstřícnost, pozornost..)

  • s projevy vstřícnosti – přikyvování, soustředěný výraz..

  • se zásadou přiměřenosti

  • vyvarovat se „nečitelných“ projevů (pokrčení ramen, sešpulení úst..) a manýrismů (např. časté upravování brýlí, poposedávání, „hraní si“ s prstýnky, tužkou..)

  • vysílat aktivní účast, že sdělení druhého chápeme a akceptujeme

  • udržovat vhodnou vzdálenost (intimní styk – blíže než půl metru; osobní styk – 50-120cm; sociální styk – 120-350cm; veřejný styk – 3,5m-na doslech)

Chyby v komunikaci – v posuzování druhého člověka:

  • haló efekt – zastínění více stránek osobnosti pod vlivem jedné vlastnosti (př. jen hokejista → primitiv..)

  • vliv prvního dojmu – vzhled, vystupování

  • vliv předsudků – např. kvůli příslušnosti k určité menšinové (etnické, názorové..) skupině

  • vliv profesního zaměření – někdy až profesionální deformace (učitelé, gynekologové, patologové…)

  • vliv lidové logiky – tzv. selského rozumu (tlustí jsou klidní, hubení nevyrovnaní..)

  • vliv minulé zkušenosti s podobným člověkem

  • vliv vlastního žebříčku hodnot

Způsoby analýzy komunikace:

Obsahová analýza komunikace:

- obsahová analýza se snaží odpovědět na otázku, co vše vyjadřuje určité sdělování

- podstata této metody spočívá v tom, že je určité sdělování (jako proces), nebo sdělení (jako produkt komunikace) podrobeno systematickému rozboru

- základní schéma obsahové analýzy komunikace:

  1. přesné vymezení zkoumaných kategorií (např. jednotlivých myšlenek nebo znaků, které zastupují např. určité slovo..)

  2. frekvenční analýza prvků (sledujeme, jak často se v komunikaci objevují ve vztahu k rozsahu textu nebo času; to, co je důležité, o tom se častěji mluví)

  3. poměr mezi příznivými a nepříznivými atributy spojovaných s určitým prvkem (např. předpojatost, nadržování, odmítání, očekávání..)

  4. suma asociací vztahující se např. k určitému znaku (asociace, metafory, parafráze..; vypovídá o intenzitě, síle prožitku vztahu, který symbol pro účastníky komunikace má)

Témata, do kterých materiál patří