Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - rozšířenější varianta

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

24. Sociální komunikace. Druhy komunikace. Komunikační obsahy. Patické formy komunikace. Efektivní komunikace. Možnosti kultivace komunikačních dovedností. Způsoby analýzy komunikace. Sociální chování. Interakce a součinnost.

Sociální komunikace - rozumíme jí sdělování a přijímání informací v sociálním styku pomocí nějakého znakového systému za přítomnosti sdělovací intence. Komunikace vnitřně souvisí se sociální interakcí. Komunikace je vzájemná výměna názorů mezi lidmi, která se děje především prostřednictvím jazyka a možná tehdy, pokud mají lidé společné potřeby, poznatky a postoje. Komunikace je symbolickým výrazem interakce a slouží ke třem účelům : naznačovat fakta, vyjadřovat stav mluvčího a měnit stav posluchače. Základním znakem soc. komunikace je její zprostředkovanost. Interpersonální komunikace je zprostředkována ve třech rovinách: znakově vyjadřovací, v rovině sociálně strukturní (vztahy působící uvnitř komunikace) a cílově instrumentální (vztahy mezi cíly a prostředky komunikace)

Druhy komunikace:

  • Interpersonální – běžné rozhovory, meziosobní

  • Skupinová – vyučování, nástěnky, vysílání školního rozhlasu… nevýhodou tohoto druhu komunikace je absence přímé reakce ze strany posluchače

  • Masová – rozhlas, tisk, televize; její úloha v současné době roste. Objevuje se zde riziko manipulace velkým množstvím lidu (možnost zneužití)

Typy komunikace (krátce)

Destruktivní - rozložit východiska toho druhého

Autoritářská - jeden chce vnucovat své názory tomu druhému

Disjunktivní - zdánlivá komunikace

Rezistentní - odmítání partnera (nedůvěra)

Pseudokomunikace - výtahová komunikace

Typy komunikace:

neadekvátní způsoby komunikace:

  • destruktivní – snaha podlomit pozici, rozrušit postoje, o destrukci

  • autoritářská – autokratické vnucování vlastních názorů s cílem vytvořit závist

  • disjunktivní – zlehčování, povrchní chování, ironie, …

  • rezistentní – je projevem nedůvěry/odmítání partnera, příjemce – pasivní, bez odezvy

  • pseudokomunikace – nevyjadřuje vztah mezi jedinci, vyvolána spíše sociálním tlakem

  • nonkomunikace – chybění komunikace při formální fyzické přítomnosti partnerů

podle J.R.Searla:

  • asertivní – smysl: přesvědčit o pravdivosti, platnosti sdělovaného obsahu

  • direktivní – slouží k aktivizaci partnera, má ho iniciovat k akce, jednání

  • příslibová – signalizuje závaznost k nějakému následnému jednání

  • expresivní vyjadřuje prožívání komunikace

  • deklarativní – vypovídá o shodě mezi obsahem sdělování a realitou

podle povahy vztahu mezi účastníky komunikace:

  • intrapersonální – sám se sebou

  • interpersonální – přímá komunikace v rámci diály či malé skupiny

  • veřejná – účastníci se navzájem neznají

podle postoje jedince:

  • otevřená – člověk otevřeně říká svá přání, pocity, názory – je čitelný – vzniká méně konfliktů

  • skrytá – člověk nesděluje své pocity, názory, přání přímo, čeká od druhých, že to odhadnou

Témata, do kterých materiál patří