Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
24. Sociální komunikace. Druhy komunikace. Komunikační obsahy. Patické formy komunikace. Efektivní komunikace. Možnosti kultivace komunikačních dovedností. Způsoby analýzy komunikace. Sociální chování. Interakce a součinnost.
Sociální komunikace - rozumíme jí sdělování a přijímání informací v sociálním styku pomocí nějakého znakového systému za přítomnosti sdělovací intence. Komunikace vnitřně souvisí se sociální interakcí. Komunikace je vzájemná výměna názorů mezi lidmi, která se děje především prostřednictvím jazyka a možná tehdy, pokud mají lidé společné potřeby, poznatky a postoje. Komunikace je symbolickým výrazem interakce a slouží ke třem účelům : naznačovat fakta, vyjadřovat stav mluvčího a měnit stav posluchače. Základním znakem soc. komunikace je její zprostředkovanost. Interpersonální komunikace je zprostředkována ve třech rovinách: znakově vyjadřovací, v rovině sociálně strukturní (vztahy působící uvnitř komunikace) a cílově instrumentální (vztahy mezi cíly a prostředky komunikace)
Druhy komunikace:
Interpersonální – běžné rozhovory, meziosobní
Skupinová – vyučování, nástěnky, vysílání školního rozhlasu… nevýhodou tohoto druhu komunikace je absence přímé reakce ze strany posluchače
Masová – rozhlas, tisk, televize; její úloha v současné době roste. Objevuje se zde riziko manipulace velkým množstvím lidu (možnost zneužití)
Typy komunikace (krátce)
Destruktivní - rozložit východiska toho druhého
Autoritářská - jeden chce vnucovat své názory tomu druhému
Disjunktivní - zdánlivá komunikace
Rezistentní - odmítání partnera (nedůvěra)
Pseudokomunikace - výtahová komunikace
Typy komunikace:
neadekvátní způsoby komunikace:
destruktivní – snaha podlomit pozici, rozrušit postoje, o destrukci
autoritářská – autokratické vnucování vlastních názorů s cílem vytvořit závist
disjunktivní – zlehčování, povrchní chování, ironie, …
rezistentní – je projevem nedůvěry/odmítání partnera, příjemce – pasivní, bez odezvy
pseudokomunikace – nevyjadřuje vztah mezi jedinci, vyvolána spíše sociálním tlakem
nonkomunikace – chybění komunikace při formální fyzické přítomnosti partnerů
podle J.R.Searla:
asertivní – smysl: přesvědčit o pravdivosti, platnosti sdělovaného obsahu
direktivní – slouží k aktivizaci partnera, má ho iniciovat k akce, jednání
příslibová – signalizuje závaznost k nějakému následnému jednání
expresivní vyjadřuje prožívání komunikace
deklarativní – vypovídá o shodě mezi obsahem sdělování a realitou
podle povahy vztahu mezi účastníky komunikace:
intrapersonální – sám se sebou
interpersonální – přímá komunikace v rámci diály či malé skupiny
veřejná – účastníci se navzájem neznají
podle postoje jedince:
otevřená – člověk otevřeně říká svá přání, pocity, názory – je čitelný – vzniká méně konfliktů
skrytá – člověk nesděluje své pocity, názory, přání přímo, čeká od druhých, že to odhadnou