Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
F. týkající se dítěte (osobnosti, zdravotního stavu)
F. týkající se prostředí (užší a širší prostředí)
F. týkající se výchovně vzdělávacího procesu
Kognitivní předpoklady žáka ke školnímu výkonu: úroveň myšlení, pozornosti, paměti…
Při posuzování těchto předpokladů uplatňujeme 3 hlediska:
Kvantitativně potenciální (sledujeme celkovou úroveň nadání, vyjadřuje se pásmem na stupnici IQ)
Kvalitativně strukturální ( všímáme si struktury nadání a dílčích kognitivních výkonů; rozložení dílčích intelektových výkonů – poznáme školní nedostatky)
Funkcionálně dynamická (týká se rychlosti psychických procesů, zvláštností rozsahu zpracovaných podnětů)
Lateralita: funkční převaha jednoho párového orgánu nad druhým, je odrazem dominance jedné hemisféry
♥ lateralita levostranná- levá ruka, levá noha, levé oko
♥ lateralita pravostranná- pravá ruka, pravá noha, pravé oko
♥ lateralita zkřížená- oko jinak než nohy a ruce, ty bývají stejně (př.: p. oko, l.ruka a l. noha)
♥ lateralita nevyhraněná- není jasná dominance
♥ ambidextrie- člověk je úplně stejně schopen používat jak pravou, tak levou stranu
- potřeba zkoumat ve věku 5-6 let, než jde dítě do školy
- nejhorší varianta je lateralita zkřížená, kříží se senzorické a motorické dráhy v mozku; je to také předpoklad pro dyslexii, …
Leváctví: stav, kdy všechny vedoucí senzorické a motorické funkce jsou na levé straně a řídící centrum se nachází v pravé mozkové hemisféře.
Osobní mimointelektové faktory determinující školní výkon:
Výchovně a výukově významné zvláštnosti osobnosti, které jsou v rámci normy (rysy a vlastnosti osobnosti). Zkoumáme stupeň aspirační úrovně, introverzi x extroverzi, temperament. Úzkostnost…
nedostatečný rozvoj zájmů (zejména poznávacích, které jsou někdy nevyhraněné a úzké, někdy se rozvíjí nevýukové zájmy – kouření, ..)
Různě závažné nedostatky v rozvoji pracovních a pozorovacích návyků
Kritické vývojové fáze v životě žáka (nezralost, psychická způsobilost k zahájení školní docházky)
primární vývojové zvláštnosti na podkladě organického poškození (LMD, dekoncentrace pozornosti, dyspraxie, dyslexie,…, motorická neobratnost)
disharmonický vývoj osobnosti různé etiologie s různými klinickými obrazy
neurózy
reaktivní stavy, posttraumatické stresové reakce
deprivační syndrom
disociální, asociální, delikventní chování
27. Psychologické příčiny neadaptivního chování dětí a dospívajících (poruchy chování, kázeňské nepřizpůsobení). Agresivita a šikana. Delikvence.
Psychologické aspekty chování:
• motivace chování – závisí na vnitřním stavu člověka
• smysl chování – vnitřní důvod chování
• způsob chování – jaký má chování průběh
• cíl chování – uspokojení cíle – tzv. cílené chování (určitý čas, vynaložení určitého úsilí..)