Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - rozšířenější varianta

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Reedukace je v jistém smyslu speciálním případem resocializace, ve kterém se s použitím komplexního systému metod pedagogicko-psychologických, sociálně terapeutických a dalších léčebných, právních metod usiluje o takové změny v chování jedince, které by odpovídalo normám (nebylo deviantní).

Reedukací (převýchovou) se míní nejen blokování určitých reakcí, odstraňování nežádoucích projevů, ale i vytváření návykové struktury, nových modelů jednání, zvýšení aktivity. Převýchova tedy na jedné straně ruší staré a špatné, na druhé straně rozvíjí a upevňuje nové . Termínem náprava se pak rozumí výsledek převýchovy (pokud je kladný).

Jedním z produktů výchovy by měl být i zdravý sebeobraz (představa o sobě) a sebehodnocení (posuzování sebe sama). Dále by měl učitel usilovat o formování zájmů žáka, které jej budou kladně motivovat do budoucího života.

Vývoj morálního usuzování můžeme porovnat s vývojem charakteru člověka:

  • amorální kojenecký = výrazný egoismus s nedostatkem vnitřních zábran, nedostatek ohledů na druhé,

  • prospěšný rané dětství = formální ohled na mínění ostatních, jako správné cháp jen to, co odpovídá pravidlům, impulzivní jednání, nemá vytvořeny abstraktní principy cti a odpovědnosti, atd.

  • konformní pozdější dětství = jako prospěšný, ale bez impulzivity, více vnitřní kontroly, méně egoismu, chování se uvolňuje

  • iracionálně vědomý adolescence a dospělost = představuje obraz charakteru osob, které přijali za své vzorce chování svých rodičů, ať už se jedná o vzorce dobré či špatné

  • iracionálně altruistický adolescence a dospělost.= nejvyšší úroveň morál. vývoje, jedná s ohledem na danou situaci a možné důsledky pro jiné, zvažuje hledisko soc. dopadu svého jednání

20. Psychologické prostředky výchovy. Odměna a trest. Přesvědčování, příklad a ideál, řízení činností vychovávaného. Osobnost pedagoga a jeho pedagogicko-psychologický přístup k vychovávanému. Způsoby výchovy dítěte (žáka). Sebedeterminace a sebevýchova.

Metody (prostředky) výchovy - vedle samostatné skupiny vyučovacích metod mezi ně patří působení příkladem, odměny a tresty, příkazy, diskuse aj. Podoba a dosahy výchovné metody působí v kontextu celkového výchovného stylu - autoritativního, liberálního, demokratického (podrobně viz. otázka č. 23)

Vyučovací metody - charakterizují činnost učitele vedoucí žáka k dosažení stanovených cílů.

Klasifikovat tyto metody lze: podle fází vyučovacího procesu: utváření, upevňování, prověřování vědomostí; podle způsobu: slovní, názorné, praktické; podle charakteru specifické činnosti: metody uplatňované v jednotlivých předmětech; podle způsobu interakce mezi učitelem a žáky: frontální, skupinové, individuální.

Člověk je činný. Je ovlivňován podmínkami, ale také na ně sám působí a také působí sám na sebe.

Témata, do kterých materiál patří