Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (441 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. Didaktika odborných předmětů v systému pedagogických věd. Vztah obecné didaktiky a oborové didaktiky odborných předmětů.

Pedagogika:

je společenská věda, která zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělávání jako záměrné, cílevědomé a soustavné činnosti formující osobnost člověka v nejrůznějších sférách života společnosti. Zaměřuje se výchovu, rozvoj charakterových vlastností, duševních i tělesných schopností.

Didaktika:

Vymezujeme jako teorii vzdělávání a vyučování, je považována za samostatnou disciplínu, ale nelze ji oddělovat od ostatních součástí pedagogiky. Zkoumá otázky výukových cílů, úkolů, obsahu a metod vzdělání a vyučování. Vychází z pedagogiky, spolupracuje a těsně souvisí s obecnou pedagogikou, filozofií, pedagogickou psychologií, speciální pedagogikou a dalšími. Didaktika má těsný vztah k pedagogice. Proto je označována za „srdce nebo jádro“ pedagogiky.

Fyziologie:

Filozofie je především přemýšlením, které zahrnuje kladení otázek a hledání odpovědí na ně. Spatřuje v učení základní adaptační mechanizmus umožňující vytvářet rovnováhu mezi objektem a jej obklopujícím prostředím.

Psychologie:

Je věda, která studuje lidské chování, mentální procesy a tělesné dění včetně jejich vzájemných vztahů a interakcí a snaží se je popsat, vysvětlit a predikovat. Posuzuje učení jako obecný jev a vymezuje jej jako změny chování v psychických a charakterových vlastnostech. Ty vznikají na základě přizpůsobování jedince k proměnlivým životním podmínkám.

Logika:

Souhrn vědomostí, dovednosti a návyků ve vzájemných souvislostech a porozumění při osvojování předkládaného učiva. Při osvojování učiva, jde i o pochopení vzájemných vztahů při osvojování pojmů a logických operací.

Oborová didaktika:

Určena pro učitele odborných předmětů, učitele praktického vyučování, učitele z praxe na středních školách. Vyčlenila se z obecné didaktiky. Je to teorie vzdělání a vyučování v jednotlivých příbuzných odborných předmětech jednoho oboru (strojírenství, stavebnictví, elektrotechnika atd.). Určujícím faktorem je obor. Oborová didaktika řeší problémy jednotlivých oborů. Např. v elektrotechnice řeší problematiku společnou pro všechny elektrotechnické předměty (oblast didaktické techniky, učebních pomůcek, zadáváním úkolů atd.) Obecná didaktika je k oborové didaktice ve vztahu obecného ke zvláštnímu.

Inženýrská pedagogika:

Zabývá se praktickým uskutečňováním cílů a obsahů technických oborů.

Speciální didaktika (metodika) - teorie vyučování konkrétního odborného předmětu daného oboru. Zabývá se předměty, z nichž každý má svou specifičnost, která spočívá v jejich zaměření.

Didaktika odborných předmětů:

V odborných předmětech se oborová didaktika nazývá didaktikou odborných předmětů (spadá do oborových didaktik). Předmětem zájmu jsou zákonitosti vzdělávacího procesu (obsah, tvorbu, realizaci průběh a hodnocení jednotlivých fází procesu výuky). Přispívá k utváření profilu odborníka, pedagoga, který je schopen objasnit zákonitosti VV procesu a zajistit podmínky nejefektivnější realizace cílů odborného předmětu. Učitel odborných předmětů by měl být schopen u žáků rozvíjet:

Témata, do kterých materiál patří