Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Požadovaný výkon žáka (co musí umět): žák dokáže reprodukovat, vysvětlí vztah, objasní.
Podmínky výkonu žáka: zda výkonu dosáhnou samostatně, s pomocí učitele, učebnice, tabulek, odborné literatury…
Normu výkonu, pokud je to možné: kvalitu, rychlost, přesnost, počet správných řešení…
Taxonomie výukových cílů: uspořádání cílů výuky podle jejich náročnosti. První cílové úrovně jsou méně náročné na výkony žáků. V dalších cílových úrovních náročnost stoupá.
Kognitivní cíle-mají taxonomie uspořádané podle složitosti, náročnosti na myšlenkové operace. Nejznámější taxonomie je podle B. S. Blooma. Tvoří ji šest cílových úrovní: zapamatování, porozumění, aplikace, analýza, syntéza, hodnocení.
Psychomotorické cíle – sledují vytváření psychomotorických dovedností a návyků. Nejznámější je taxonomie H.Davea(1968). Obsahuje pět kategorií: imitace (nápodoba), manipulace (praktická cvičení), zpřesňování, koordinace, automatizace.
Afektivní cíle – nejznámější taxonomie D.B. Kratwohla. Pracuje s pěti kategoriemi (dále členěnými do subkategorií): přijímání(vnímavost), reagování, oceňování hodnoty, integrování hodnot (organizace), integrace v charakteru.
Formulace konkrétních cílů v odborném vzdělávání:
Kognitivní cíle
Žák popíše postup při měření…
Žák napíše vzorec pro výpočet hustoty látky.
Žák vyjmenuje sedm ekonomicky nejvyspělejších zemí světa.
Žák udělá rozbor činnosti kompresoru.
Žák navrhne postup řešení úlohy
Žák rozhodne, které nosníky jsou staticky účinné…
Afektivní cíle
Žák si uvědomuje, že lidé v různých částech světa uznávají různé hodnoty.
Po získání informace, že bude beseda o životě černochů v Africe, se jí žák zúčastní.
Žák věří, že je důležité se stýkat s lidmi z jiných zemí.
Žák si dokáže zformulovat úsudek o tom, jak respektovat lidskou důstojnost.
Žák odkáže vnímat estetické vlastnosti dřeva.
Psychomotorické cíle
Žák rozpozná poruchu motoru podle jeho zvuku.
Žák ukáže správný postoj při střelbě pistolí.
Žák obváže ránu podle ukázky.
Žák uvaří polévku podle návodu.
Žák bezpečné ovládá řízení automobilu.
Žák naaranžuje novým způsobem kytici květů.
Konkrétní případy
Cíl oboru instalatér: Absolvent umí samostatně vykonávat instalatérské práce. Umí provádět montáž, opravy a údržbu vodovodních rozvodů a zařízení atd.
Cíl oboru mechanik elektronických zařízení: Absolvent umí provádět mechanické a elektrotechnické práce spojené s opravami a údržbou zařízení spotřební elektroniky, měřicí a řídicí techniky, strojů a zařízení…Rozumí elektrotechnickým schématům, umí diagnostikovat poruchu v příslušných zařízeních a opravit ji…atd.
Cíl oboru truhlář: Absolvent se orientuje ve vlastnostech dřeva a dřevních materiálů, používat tyto znalosti při jejich zpracování. Správně používá nářadí a nástroje pro práci se dřevem s ohledem na bezpečnost a kvalitu práce. Umí číst technickou dokumentaci, výkresy, kusovníky, pracovní postupy a na základě těchto údajů samostatně pracovat. Zvládne nákresy a výkresy příslušných výrobků včetně okótování. Připraví pracoviště a stanoví spotřebu materiálu…atd.