Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (441 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • Požadovaný výkon žáka (co musí umět): žák dokáže reprodukovat, vysvětlí vztah, objasní.

  • Podmínky výkonu žáka: zda výkonu dosáhnou samostatně, s pomocí učitele, učebnice, tabulek, odborné literatury…

  • Normu výkonu, pokud je to možné: kvalitu, rychlost, přesnost, počet správných řešení…

Taxonomie výukových cílů: uspořádání cílů výuky podle jejich náročnosti. První cílové úrovně jsou méně náročné na výkony žáků. V dalších cílových úrovních náročnost stoupá.

Kognitivní cíle-mají taxonomie uspořádané podle složitosti, náročnosti na myšlenkové operace. Nejznámější taxonomie je podle B. S. Blooma. Tvoří ji šest cílových úrovní: zapamatování, porozumění, aplikace, analýza, syntéza, hodnocení.

Psychomotorické cíle – sledují vytváření psychomotorických dovedností a návyků. Nejznámější je taxonomie H.Davea(1968). Obsahuje pět kategorií: imitace (nápodoba), manipulace (praktická cvičení), zpřesňování, koordinace, automatizace.

Afektivní cíle – nejznámější taxonomie D.B. Kratwohla. Pracuje s pěti kategoriemi (dále členěnými do subkategorií): přijímání(vnímavost), reagování, oceňování hodnoty, integrování hodnot (organizace), integrace v charakteru.

Formulace konkrétních cílů v odborném vzdělávání:

Kognitivní cíle

  • Žák popíše postup při měření…

  • Žák napíše vzorec pro výpočet hustoty látky.

  • Žák vyjmenuje sedm ekonomicky nejvyspělejších zemí světa.

  • Žák udělá rozbor činnosti kompresoru.

  • Žák navrhne postup řešení úlohy

  • Žák rozhodne, které nosníky jsou staticky účinné…

Afektivní cíle

  • Žák si uvědomuje, že lidé v různých částech světa uznávají různé hodnoty.

  • Po získání informace, že bude beseda o životě černochů v Africe, se jí žák zúčastní.

  • Žák věří, že je důležité se stýkat s lidmi z jiných zemí.

  • Žák si dokáže zformulovat úsudek o tom, jak respektovat lidskou důstojnost.

  • Žák odkáže vnímat estetické vlastnosti dřeva.

Psychomotorické cíle

  • Žák rozpozná poruchu motoru podle jeho zvuku.

  • Žák ukáže správný postoj při střelbě pistolí.

  • Žák obváže ránu podle ukázky.

  • Žák uvaří polévku podle návodu.

  • Žák bezpečné ovládá řízení automobilu.

  • Žák naaranžuje novým způsobem kytici květů.

Konkrétní případy

Cíl oboru instalatér: Absolvent umí samostatně vykonávat instalatérské práce. Umí provádět montáž, opravy a údržbu vodovodních rozvodů a zařízení atd.

Cíl oboru mechanik elektronických zařízení: Absolvent umí provádět mechanické a elektrotechnické práce spojené s opravami a údržbou zařízení spotřební elektroniky, měřicí a řídicí techniky, strojů a zařízení…Rozumí elektrotechnickým schématům, umí diagnostikovat poruchu v příslušných zařízeních a opravit ji…atd.

Cíl oboru truhlář: Absolvent se orientuje ve vlastnostech dřeva a dřevních materiálů, používat tyto znalosti při jejich zpracování. Správně používá nářadí a nástroje pro práci se dřevem s ohledem na bezpečnost a kvalitu práce. Umí číst technickou dokumentaci, výkresy, kusovníky, pracovní postupy a na základě těchto údajů samostatně pracovat. Zvládne nákresy a výkresy příslušných výrobků včetně okótování. Připraví pracoviště a stanoví spotřebu materiálu…atd.

Témata, do kterých materiál patří