Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Prohlubující učivo klade důraz na detailnější a hlubší vědomosti a dovednosti z daného oboru (předmětu). Na prohlubující učivo se lze zaměřit s nadanými žáky nebo s žáky, kteří jeví o danou problematiku zájem.
Vyučovací metoda
Cílevědomý, promyšlený postup, kterého učitel při výuce používá za účelem dosažení stanoveného VV cíle. Učitel je volí tak, aby respektoval zákonitosti VV procesu a aby vyučovaní bylo vedeno tak, že žáci nepřijímají hotové vědomosti, pracují samostatně a pokud je to možné sami poznávali a objevovali nové souvislosti a možnosti využití vlastních získaných poznatků.
Koordinovaný, úzce propojený systém činností učitele a pracovních činností žáků, které vedou ke splnění stanovených VV cílů.
v odborných předmětech je třeba volit takové vyučovací metody, pomocí kterých žáci sami poznávají uplatnění např. přírodních zákonů a jejich využití v technice.
Rozdělení metod
Existují různé přístupy k členění výukových metod. Inspirací pro učitele může být následující klasifikace základních metod výuky (Maňák, 2001):
A Metody z hlediska pramene poznání
1. Metody slovní.
2. Metody názorně demonstrační.
3. Metody praktické.
1. Metody slovní
Monologické metody (např. výklad, vysvětlování, přednáška).
Dialogické metody (např. rozhovor, dialog, diskuse).
Metody písemných prací (např. písemná cvičení, kompozice).
Metody práce s učebnicí a knihou, textovým materiálem.
2. Metody názorně demonstrační
Pozorování předmětů a jevů.
Předvádění předmětů, činností, pokusů, modelů).
Demonstrace statických obrazů.
Projekce statická a dynamická.
3. Metody praktické
Nácvik pohybových a pracovních dovedností.
Laboratorní činností žáků.
Pracovní činnosti (v dílnách, na pozemku).
Grafické a výtvarné činnosti.
B Metody z hlediska aktivity a samostatnosti žáků – aspekt psychologicky
Metody sdělovací.
Metody samostatné práce žáků.
Metody badatelské, výzkumné, problémové.
C Charakteristika metod z hlediska myšlenkových operací – aspekt logický
Postup srovnávací.
Postup induktivní.
Postup deduktivní.
Postup analyticko – syntetický.
D Varianty metod z hlediska fází vv. procesu – aspekt procesuální
Metody motivační.
Metody expoziční.
Metody fixační.
Metody diagnostické.
Metody aplikační.
E Varianty metod z hlediska výukových forem a prostředků – aspekt organizační
Kombinace metod s vyučovacími formami.
Kombinace metod s vyučovacími pomůckami.
F Aktivizující metody – aspekt interaktivní
Diskusní metody.
Situační metody.
Inscenační metody.
Didaktické hry.
Specifické metody.
G Kombinovaný pohled na výukové metody podle stupňující se složitosti edukačních vazeb (Maňák, Švec)
Uvádí tří skupiny metod:
Klasické výukové metody.
Aktivizující metody výuky.
Komplexní výukové metody.