Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (441 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. Klasické výukové metody

    • Metody slovní (vysvětlování, vyprávění, přednáška, práce s textem, rozhovor).

    • Metody názorně demonstrační (předvádění a pozorování, práce s obrazem, instruktáž).

    • Metody dovednostně – praktické (napodobování, manipulování, laborování, experimentování, vytváření dovedností, produkční metody).

2. Aktivizující metody

  • Metody diskusní.

  • Metody heuristické, řešení problémů.

  • Metody situační.

  • Metody inscenační.

  • Didaktické hry.

3. Komplexní výukové metody

  • Frontální výuka.

  • Skupinová a kooperativní výuka.

  • Partnerská výuka.

  • Individuální a individualizovaná výuka, samostatná práce žáků.

  • Kritické myšlení.

  • Brainstorming.

  • Projektová výuka.

  • Výuka dramatem.

  • Otevřené učení.

  • Učení v životních situacích.

  • Televizní výuka.

  • Výuka podporovaná počítačem.

  • Sugestopedie a superlearning, hypnopedie.

Volba metod

Neexistuje univerzální metoda pro danou vzdělávací situaci. Jednotlivé metody se navzájem prolínají. Každá metoda má své použití, záleží na učiteli, aby zvolil tu neoptimálnější. Kritériem vhodnosti jsou dosažené výsledky.

Volbu metod na SŠ ovlivňuje mnoho činitelů:

  • Odborné zaměření školy.

  • Specifičnost studijního a učebního oboru.

  • Výchovně –vzdělávací cíl vyučovací jednotky.

  • Věkové a individuální zvláštnosti žáků.

  • Ekonomie času.

  • Zařízení a vybavení školy.

Výukové metody plní funkci informační, formativní, výchovnou, ekonomickou, motivační, hygienickou, využitelnosti v praxi.

Metody slovní (vysvětlování, vyprávění, přednáška, práce s textem, rozhovor)

Vysvětlování

Vysvětlování je takové zprostředkování a objasňování učiva, předmětů a jevů, které vede k pochopení příčin, souvislostí a podstaty zkoumaného jevu. Vysvětlování proniká k vnitřní podstatě a k hlubším souvislostem a návaznostem učiva. Při něm se učitel soustřeďuje na výklad pojmů, pravidel a zákonů. Je nutný kontakt s žáky a zpětná vazba. V odborném vzdělávání velmi častý popis.

Příklad: popis hlavních částí obráběcích strojů, Popis zkujňování surového železa v elektrických pecích, popis výroby el. energie atd. Součástí této metody je i dokazování. Časté v matematice, fyzice a odborných předmětech. Vede žáky k vysvětlení činnosti technického zařízení a zejména k důkazu podstaty sledovaného jevu. (např. činnost čtyřdobého spalovacího motoru). Metodické zvládnutí vysvětlování je pro učitele důležité.

Vyprávění

Metoda, která zprostředkovává vědomosti žákům podáváním učiva na základě určitého děje. V odborných předmětech jde zejména o počáteční informaci k určitému tematickému celku.

Příklad: Na úvod tématu o přetlakových vodních turbínách může učitel žákům vyprávět o vynálezci turbíny Ing. Kaplanovi. V přírodovědných předmětech je možné vyprávět o Pythagorovi, Archimédovi, Newtonovi, Einsteinovi atd. Využívá se zejména v literárních a dějepisných předmětech. Může být ¨součástí jiných metod (rozhovor, přednáška). Používá se jako doplňující metoda při pozorování nebo předvádění.

Témata, do kterých materiál patří