Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (441 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Aktivita, samostatnost a tvořivost žáků ve výuce odborných předmětů.

Aktivita – zvýšená intenzivní činnost žáků na základě vnitřních sklonů, spontánních zájmů, emocionálních pohnutek nebo životních potřeb, uvědomělého úsilí, jehož cílem je osvojit si příslušné vědomosti, dovednosti, návyky, postoje a způsoby chování.

Aktivizace – rozvinutí intenzivnější činnosti.

Pro výukový proces důležitá uvědomělá aktivita – vychází z volního úsilí. Je cenná tím, že jednoznačně sleduje výchovné cíle.

Vyvrcholením aktivity je samostatná práce žáků.

Samostatnost – učební aktivita, pří níž si žáci osvojují požadovaný obsah vzdělání vlastním myšlenkovým úsilím, relativně nezávisle na cizí pomoci (s přítomností pedagoga). V odborných předmětech to může být řešení drobných problémů – výpočty příkladů, kreslení schémat apod.

Tvořivost (kreativita) - schopnost vytvářet něco nového, co dosud neexistovalo a co současně znamená pozitivní hodnotu.

Technická tvořivost – správné a účelné řešení problémových úloh technického (odborného) charakteru v teoretické i praktické rovině.

Nový produkt je výsledkem tvůrčího procesu.

Tvořivý žák je žák aktivní a samostatný. Jsou to hierarchicky na sebe navazující stupně.

Na procesu tvořivosti se podílí myšlení, představivosti, fantazie, obrazotvornost. Důležitou roli hrají tvůrčí schopnosti. Jsou to výkonnostní dispozice, které se vztahují k psychickým procesům, účastnících se tvůrčího řešení problému.

Učební úlohy

Učební úlohou lze nazvat všechny učební situace, které žáky vedou k činnosti, k vyřešené této situace. Jiná definice říká, že učební úlohu lze chápat jako pedagogickou situaci, které je vytvořena proto, aby zabezpečila u žáků stanoveného cíle. Zahrnují širokou škálu všech učebních zadání od jednoduchých úkolů, vyžadujících pamětní reprodukci až po složité úkoly, které vyžadují tvůrčí myšlení.

V didaktické literatuře se vyskytují synonyma k pojmu úloha: zadání, otázka, cvičení, úkol, příklad apod.

Klasifikace úloh jsou různé – podle předmětů, podle způsobu záznamu jejich řešení atd.

Podle způsobu záznamu řešení rozlišujeme následující skupiny úloh:

  • Slovní úlohy.

  • Grafické úlohy.

  • Úlohy výpočtového charakteru.

  • Úlohy kombinované.

V odborných předmětech se vyskytují všechny tyto typy úloh. Při řešení se doporučuje rozdělení postupu řešení do těchto etap:

  1. Seznámení s úlohou, ujasnění cíle a celkové situace.

  2. Nalézání podstaty plnění úlohy.

Promýšlení ideje a sestavení postupu řešení úlohy. Pokud má v této části žák problémy, učitel by měl přeformulovat úlohu, rozložit ji na části, zhotovit náčrt, schéma, změnit označení, zavést pomocné pojmy nebo převést úlohu na základní případ nebo uloží plnění podobných (jednodušších) úkolů.

Témata, do kterých materiál patří