Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (441 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

V případě, že žáci mají výše zmíněné vědomosti osvojeny, je možné jim zadat následující problémový příklad:

Vozidlo přijede na křižovatku rozlišenou značkami a řízenou světelnými signály. Svislá pevná značka ukazuje, že je vozidlo na vedlejší silnici. Na semaforu blikne kulatá zelená. Vozidlo odbočuje vlevo, za ním jede vlevo tramvaj ve stejném směru odkud vozidlo přijelo, ale rovně. Z protisměru jedou vozidla a na silnici kam vozidlo odbočuje přecházejí po přechodu pro chodce lidé. Objasněte, kdo dá komu v této dopravní situaci přednost (nutno promítnout nebo nakreslit na tabuli.).

Řešení: Řidič vozidla se řídí světelnými signály, protože ty jsou nadřazeny značkám. Jakmile blikne kulatá zelená, řidič může vjet do křižovatky, avšak musí dát přednost tramvaji jedoucí rovně, protijedoucím vozidlům a chodcům na přechodu.

Didaktické hry

Jsou hry, ke kterým žáky záměrně podnítí pedagog a které směřují k dosažení určitých didaktických cílů. Dobrovolně volená činnost. Učení probíhá nenásilně a jakoby ve druhém plánu. Je to hra s pravidly. Prostředek všestranného rozvoje osobnosti žáka. Didaktické hry zahrnují velké množství různorodých aktivit

Interakční hry – svobodné hry (s hračkami, stavebnicemi, simulace činností), sportovní a skupinové hry (účastnit se mohou všichni hráči), hry s pravidly, společenské hry, myšlenkové a strategické hry, učební hry.

Simulační hry – hraní rolí, řešení případů, konfliktní hry, loutky, maňásci.

Scénické hry – rozlišení mezi hráči a diváky, jeviště, rekvizity, speciální oblečení (volná nebo úplná návaznost na divadelní hry)

Podrobnější hlediska pro klasifikaci didaktických her

Délka trvání – hry krátkodobé, dlouhodobé.

Místo konání – ve třídě, v klubovně, v přírodě, na hřišti.

Převládající činnost – osvojování vědomostí, pohybové dovednosti

Hodnocení – kvantita, kvalita, čas výkonu, hodnotitel učitel-žák

Metodická příprava k začlenění did. her do výuky

  1. Vytyčení cílů hry (kognitivních, sociálních, emocionálních, ujasnění důvodů pro volbu konkrétní hry).

  2. Diagnóza připravenosti žáků (potřebné vědomosti, dovednosti a zkušenosti)

  3. Ujasnění pravidel hry (jejich znalost žáky, jejich upevnění nebo obměna).

  4. Vymezení úlohy vedoucího hry (řízení, hodnocení, může i žák pokud má zkušenosti).

  5. Stanovení způsobu hodnocení (diskuse, otázky subjektivity).

  6. Zajištění vhodného místa (uspořádání místnosti, úprava terénu).

  7. Příprava pomůcek a materiálu (vlastní výroba).

  8. Určení časového limitu hry (rozvrh průběhu hry, časové možnosti účastníků).

  9. Promyšlení případných variant (možné modifikace, iniciativa žáků, rušivé zásahy).

Příprava hry náročná. Je třeba postupovat uvážlivě a respektovat všechny okolnosti, které zařazení hry do výuky ovlivňují a podmiňují.

Témata, do kterých materiál patří