Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Mít osvojený a zažitý způsob charakterizace osobnosti každého žáka.
Znaky zdravé školy z hlediska uplatňování individuálního přístupu k žákům
Stručné teze:
Zdravá je škola, do níž děti rády chodí.
Zdravá je škola, s jejímž programem i stylem práce jsou učitelé identifikováni.
Ve zdravé škole vládnou dobré mezilidské vztahy mezi zaměstnanci, mezi žáky i mezi učiteli a žáky.
Ve zdravé škole učitelé i žáci tvoří tým
Zdravá škola podporuje pozitvní kvalitu života zaměstnanců i dětí.
Zdravá škola dobře připravuje do života.
Na zdravou školu, na její učitele i atmosféru absolventi rádi vzpomínají.
Nelze dát obecný návod na individuální přístup:
Podporujme tedy pozitivní originalitu vychovávaných dětí.
To co je na žácích jedinečné bychom, bychom měli v rámci výchovné činnosti rovněž posilovat.
Hledejme k tomu i individualizované didaktické prostředky a metody
Nebojme se, že nám nezvládnutelně vzroste míra zátěže.
Vložená energie bude vyvážená radostí z výsledků.
Metody prověřování a hodnocení žáků jsou v jistém slova smyslu jeho vyvrcholením, protože v této fázi se realizují výsledky výchovně vzdělávací práce učitele a vlastní úsilí žáků.
Prověřování a hodnocení vědomostí žáků plní funkci kontrolní, vzdělávací, motivační a výchovnou.
Kontrolní funkce (diagnosticko-prognostická) spočívá ve zjištění stavu vědomostí a dovedností jak u jednotlivých žáků, tak celé třídy. Zároveň slouží jako zpětná vazba, tzn., že je prostředkem kontroly účinnosti vyučovacích metod, didaktických principů a postupů učitele.
Vzdělávací funkce vyžaduje takovou organizaci zkoušení, aby výsledky byly přínosem pro celou třídu nebo učebně výrobní skupinu. Učitel zjišťuje kvalitu vědomostí žáků a jejich dovednost aplikovat získané poznatky nebo dovednosti k řešení konkrétních příkladů, technických problémů či úloh. S tímto rovněž souvisí zjišťování rozvoje poznávacích schopností žáků, samostatnost myšlenkové činnosti a v neposlední řadě i jejich slovní projev.
Motivační funkce spočívá ve spravedlivém ohodnocení znalostí žáka, které jej povzbuzuje k dalšímu a mnohdy i hlubšímu studiu daného předmětu. V tomto směruje hodnocení nejen základní vyučovací metodou, ale zasahuje i oblast mravní výchovy, neboť rozvíjí žákovu aktivitu, samostatnost, píli, a snahu překonávat překážky i vlastní studijní nezdary.
Výchovná funkce je zaměřena především na systematickou přípravu žáků na vyučování, učí je kázni, svědomitosti, důslednosti a odpovědnosti.
Prověřování a hodnocení žáků v odborných předmětech je prostředkem ke zjištění míry dosažených odborných znalostí, posouzení didaktické kvality vědomostí, dovedností a návyků a žákova tvořivého myšlení, zájmů, postojů a vztahu ke zvolené profesi. Pomáhají nejen zdokonalovat vzdělanostní úroveň žáků, ale ovlivňují i jejich vztah k další studijní činnosti, upevňují pocit odpovědnosti a rozvíjejí jejich intelektuální i vyjadřovací schopnosti.