Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (441 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

4. Vyhodnocení a zveřejnění výsledků – sebekritika a objektivní posouzení přínosu jednotlivých řešitelů. Nepostradatelné je zveřejnění výsledků a celkové zhodnocení práce na projektu. Seznámení školní veřejnosti s konkrétními výstupy má velký motivační vliv na řešitele. Přináší pocit uspokojení a posiluje sebedůvěru ve vlastní schopnosti. V tradiční výuce toto často není možné.

Výhody

  • Vytvoření konkrétního produktu.

  • Týmová práce.

  • Schopnost samostatně vyhledávat informace.

  • Respektování mezipředmětových a časových souvislostí.

  • Respektování individuality a samostatného postupu.

  • Změněná role učitele.

Členění projektů:

  • Projekty teoretické nebo praktické.

  • Projekty žákovské nebo navržené učitelem.

  • Projekty krátkodobé, střednědobé, dlouhodobé.

  • Projekty v rámci jednoho předmětu nebo mezipředmětové.

  • Dnes časté projektové týdny.

Příprava projektu klade vysoké nároky na všechny učitele, kteří se na jeho realizaci podílejí i na žáky při jeho realizaci. Příprava musí být důkladná a promyšlená.

Ve výuce odborných předmětů má projektová výuka široké uplatnění. Formou projektů se realizují různé úkoly krátkodobější i dlouhodobější. Může se jednat o zhotovení konkrétních jednodušších či složitějších výrobků, o vytvoření programů nebo vypracování kompletní výrobní dokumentace (u studijních oborů). Mohou to být práce ročníkové a práce k maturitní zkoušce. Tyto projekty mohou být navrženy samotnými žáky, nebo zadány učitelem. Pokud jsou to rozsáhlejší projekty, na kterých se podílí více žáků, dochází k rozvoji spolupráce, komunikace a dalších pozitivních stránek osobnosti žáků.

Brainstorming

V českém překladu „bouře mozků“. V českém prostředí také „burza nápadů. Metoda navržena Alexem Osbornem v r. 1953, jako metoda podněcování skupin k tvůrčímu myšlení. Hlavním smyslem metody je vyprodukovat co nejvíce nápadů a potom posoudit jejich užitečnost. Nenabízí tedy úplně dořešení problému. Není vhodná pro řešení problémů, které předpokládají analytické postupy nebo minimální počet alternativ řešení (dvě až tři). Formulace vhodných problémů mohou začínat slovy: “Jak? Navrhněte., Vymyslete., apod.

Optimální čas trvání je 30-45 minut. Počet účastníků 7–12. Ve třídě se většinou tvoří více skupin. Lze však organizovat brainstorming jako vstup do skupinové výuky nebo projektové výuky v kolektivu celé třídy.

Pravidla brainstormingu:

1. Zákaz kritiky jakéhokoliv nápadu.

2. Podpora naprosté volnosti v produkci nápadů.

3. Zaměřeno na vyprodukování co největšího počtu nápadů.

4. Každý nápad se musí napsat.

5. Inspirace pro vytváření již napsanými nápady.

Postup pří brainstormingu.

1. Seznámíme žáky s pravidly.

2. Napíšeme problém na tabuli nebo jinam.

Témata, do kterých materiál patří