Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Příklad: Diskuse na téma výhody a nevýhody benzínových a dieselových motorů. V ekonomice lze diskutovat na téma rovná daň apod.
Problémová metoda (metoda řešení problémových úkolů)
Spočívá v tom, že žákům nejsou sdělovány tzv. hotové poznatky, kladoucí nároky hlavně na paměť ale jsou vedení k tomu, aby samostatně nebo s nepatrnou pomocí učitele odvodili nové poznatky vlastní intenzivní myšlenkovou činností. Je to cesta náročnější a pomalejší.
Výukový problém – teoretická nebo praktická obtíž, kterou žák samostatně řeší svým vlastním aktivním myšlenkovým zkoumáním. Řešení výukových problémů je podstatou každé aktivizující metody. Rozdíl u jednotlivých metod je v pojetí a řešení problému.
Problémové vyučování - soubor činností jako organizování problémových situací, formování problémů, poskytnutí nezbytné pomocí žákům při řešení problému, ověřování těchto řešení a řízení procesu systematizace a upevňování takto získaných poznatků.
Činnost učitele při problémové výuce: příprava a zadávání problémových otázek a úkolů. Přitom učitel vychází ze stanovených cílů. V této souvislosti je třeba zdůraznit, že vhodný výběr učiva, jeho zpracování a nalezení optimální formy, které u žáků navozuje přiměřené problémové situace, spočívá v učitelově pedagogickém mistrovství.
Činnost žáků při problémové výuce: řešení problémových úkolů při adekvátní pomoci učitele. Aby mohly žáci problémový úkol řešit, musí mít řádně osvojeny předchozí znalosti, které jsou nutné k vyřešení problému.
Problémové úlohy
Důležitý prostředek k aktivizaci a řízení učební práce žáků.
Úlohy se zadávají ve všech fázích výuky.
Lze zadávat ústně, písemně i graficky
Problémové poznávací úlohy navozují u žáků problémové situace. Při řešení poznávací úlohy žák získá nové poznatky nebo nový způsob činnosti.
Problémová úloha musí splňovat tyto kritéria:
Probl. úloha musí být v logické návaznosti s dosavadními poznatky žáků.
Musí být přiměřená jejich možnostem.
Musí mít problémový obsah (neznámou, obtíž).
Musí mít povahu nového poznatku.
Musí u žáka vyvolat chuť poznávat.
Problémové úkoly třeba odlišit od úkolů na procvičení látky.
Problémové úkoly mohou začínat následujícími formulacemi: proč, popiš, urči, vysvětli, dokaž, čím se liší, srovnej, navrhni, jakým způsobem, jak souvisí, jaké možnosti, vymysli…..
Průběh řešení problému se odvíjí ve fázích.
Fáze řešení problému:
Identifikace problému, nalezení, vymezení.
Analýza problémové situace, proniknutí do struktury problému, odlišení známých a potřebných, dosud neznámých informací.
Vytváření hypotéz, domněnek, návrhy řešení.
Verifikace hypotéz, vlastní řešení problému.
Návrat k dřívějším fázím při neúspěchu řešení.