Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Fáze při instruktáži – viz další snímek
1. fáze – učitel provede pracovní činnost velmi pomalu, upozorňuje žáky na správný technologický postup, popř. na chyby, kterých se mohou v průběhu pracovní činnosti dopustit.
2. fáze – učitel názorně předvede pracovní úkol v čase, který by měli i průměrně zruční žáci postupně dosáhnout. Neustále zdůrazňuje správný výrobní postup a upozorňuje na možné chyby, kterých se mohou v průběhu nácviku pracovní činnosti dopustit.
3. fáze – názorné pomalé předvedení jednotlivých pracovních úkolů při kterých učitel upozorňuje na případné chyby a nedostatky.
4. kontrolní fáze – žáci samostatně, ale pod kontrolou dílenského učitele provádí nácvik předepsaných dovedností.
Metody praktické (laboratorní činnost, dílenská činnost)
Významným pramenem žákova poznání je využití práce jako metody vzdělávací a výchovné. Praktická činnost je zdrojem cenných poznatků a také tvoří i vlastní obsah vzdělání. Práce vyžaduje zvýšenou aktivitu žáků, rozvíjí se samostatnost, odpovědnost, vytrvalost a pracovitost. Završuje poznávací proces žáka. Je efektivní pro jeho rozvoj a umožňují trvalejší uchování nových poznatků.
V odborných předmětech: laboratorní činnost, dílenská činnost.
Laboratorní činnost
Laboratorní pokusy, které provádí žáci. Vyžadují potřebné vědomosti, technické a pracovní dovednosti. Při pokusech se uplatňuje žákovská aktivita, která je předpokladem pro samostatnou práci.
V odborných předmětech: např. měření (školy s elektrotechnickým zaměřením).
Při měření žáci potvrzují závěry a poučky a upevňují probrané učivo. Výsledky potom samostatně písemně, výpočtově a graficky zpracovávají. Laboratorní pokusy se dělí na:
Ověřovací – slouží k ověření teoretických závěrů a pouček.
Důkazové – slouží jako důkaz teoreticky zjištěných hodnot a výsledků.
Výzkumné – mají dlouhodobý charakter. Na SŠ ojedinělé. Mají uplatnění na VŠ a ve vědeckých ústavech.
Dílenská činnost
V dílnách, provozních prostorách firem a na staveništích je prováděna praktická činnost žáků středních odborných škol. Žáci získávají vědomosti a dovednosti v terénu.
Podstata spočívá v seznámení žáků se stroji, přístroji, materiály, výkresy, schématy a náčrty, které budou při praktické činnosti používat.
Osvojení žákovských dovedností je založeno na instruktáži. Tu provádí dílenský učitel. Nácvik žákovských dovedností můžeme shrnout do tří fází:
Teoretické, zaměřené k přípravě žáků na praktickou činnost.
Praktické, zaměřené na dosažení pracovních dovedností a návyků.
Kontrolní, zaměřené na dodržování správného výrobního postupu.
Při dílenské činnosti je třeba věnovat velkou pozornost bezpečnosti a hygieně práce.