Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (441 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Předvádění a pozorování

Při předvádění učitel žákům demonstruje pomocí názorných pomůcek, a to přímo v učebně nové poznatky. S metodou pozorování se značně překrývá, ovšem odlišuje se funkčním zaměřením.

Předvádění – pozornost žáků je plánovitě a cílevědomě vedena k detailní analýze předváděného předmětu nebo jevu.

Pozorování – vytváření celkových představ pojmů

V odborných předmětech – předvádění skutečných předmětů. Některé předměty se předvádí v řezech) motory. Lze také menší názorný předmět rozebrat a vysvětlit funkci jednotlivých částí. Trojrozměrné modely jsou vyrobeny z lehčích materiálů, rozebíratelné části barevně odlišeny. Modely se používají v technickém kreslení, matematice apod. Často se ve VV procesu využívají obrazy. Na nich lze snadno vysvětlit činnost složitého tech. zařízení a funkci jednotlivých jeho částí. Mají zpravidla barevné provedení. Výhodou je také velikost a viditelnost z větší dálky.

V odborných předmětech se často používá symbolické zobrazení – technický nebo schematický nákres na tabuli, nakreslený učitelem. Vhodné ve vyšších ročnících, kdy mají žáci dostatek odborných znalostí, dovedností a zkušeností a umí se v těchto zjednodušených nákresech dobře orientovat.

Didaktický postup:

  • Předkládat předměty co nejvíce smyslům.

  • Dokonalá příprava učitele (je třeba zajistit funkčnost všech přístrojů).

  • Celkové předvádění je třeba rozložit na jednodušší prvky.

  • Předváděný předmět musí být dostatečně velký a vhodně umístěný.

  • Do předvádění je vhodné zapojit žáky, čímž se zvýší jejich aktivita.

  • Na začátku výkladu nepředvádět, protože žáci výkladu nevěnují pozornost.

Pozorování je záměrné, účelné a cílevědomé vnímání konkrétních věcí nebo jevů žáky za účelem fixace vědomostí a dovedností, které si pozorováním osvojují. Pozorování se stává metodou ve chvíli, kdy je cílevědomě a promyšleně řízeno učitelem a uvědoměle prováděno žáky při smyslovém poznávání skutečnosti. Musí být plánovité a systematické. V odborných předmětech má význam přímé i nepřímé pozorování.

Přímé pozorování – žákům jsou předkládány předměty, obrazy, pokusy a jevy.

Nepřímé pozorování – žákům jsou předkládány hotové výsledky pozorování (film, diafilm, videozáznam a pod.)

Instruktáž spočívá v teoretickém vysvětlení praktické činnosti žákům, její názorné předvedení dílenským učitelem nebo mistrem OV za účelem dosažení požadované dovednosti. Uplatňována nejvíce při praktickém vyučování na SOU, SOŠ. Důraz se klade na správný technologický postup, kvalitu práce a dobu provedení zadaného praktického úkolu. Při instruktáži učitel navazuje na osvojené teoretické znalosti žáků, seznámí je s pracovním postupem a názorně jim předvede veškeré činnosti, které budou provádět. Seznámí žáky se vzdělávacím cílem, objasní jim význam, smysl a praktické použití získaných dovedností.

Témata, do kterých materiál patří