Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
3. Produkce a zápis nápadů tak aby je všichni viděli.
4. Nápady se nechají“uležet“ než se s nimi začne pracovat.
5. Hodnocení nápadů
Možnosti využití ve výuce odborných předmětů
Ve výuce odborných předmětů lze žákům zadávat nejrůznější vhodné problémy:
Navrhněte, kde všude by bylo možné využít hydraulický lis.
Vymyslete, co by se stalo, kdyby přestali existovat peníze.
Vymyslete, co by se stalo, kdyby přestala existovat auta.
Navrhněte co nejvíc jídel zhotovených z mouky.
Skupinová a kooperativní výuka
Skupinová výuka spočívá v:
Rozdělení žáků do skupin (3-5 členných).
Spolupráci žáků při řešení úlohy.
Dělbě práce žáků při řešení úlohy, problému.
Vzájemné pomoci členů skupiny.
Odpovědnosti jednotlivých žáků za výsledky společné.
Kooperativní výuka je komplexní výuková metoda, která je založena na kooperaci (spolupráci) žáků mezi sebou při řešení různě náročných úkolů a problémů, ale i na spolupráci třídy s učitelem. Bývá realizována ve skupinách.
Pozitivní prvky:
Pozitivní závislost členů skupiny-úspěšnost každého člena závisí na úspěšnosti všech ostatních.
Interakce žáků ve skupině.
Individuální odpovědnost žáků za skupinovou spolupráci, včetně hodnocení přínosu jednotlivců pro společné řešení úlohy nebo problému.
Vývoj účinných sociálních dovedností.
Komunikace členů skupiny o zlepšování skupinového procesu.
Ve skupinové a kooperativní výuce rozlišujeme tři fáze:
Přípravnou.
Realizační.
Prezentační.
Přípravná fáze – promyšlení okolností, které podmiňují účinnost této výuky: velikost skupin, vytváření skupin (podle výkonnosti, sociálních vztahů, podle zájmů, náhodným výběrem, podle stylů učení). Možné uspořádání třídy pří skupinové výuce-viz schéma.
Charakter zadávaných učebních úloh: úlohy (problémy), které vyžadují spolupráci žáků
Realizační fáze – žáci pracují ve skupinách. Učitel motivuje, zadává úlohy a jasné instrukce, pozoruje práci skupin, podporuje spolupráci, pomáhá slabším žákům, podněcuje žáky k prezentaci výsledků.Prezentační fáze-ústně, písemně, nástěnnou prezentací.
Příklad využití ve výuce odborných předmětů
Skupinovou výuku lze s úspěchem využít při řešení úloh výpočtového charakteru. Při této činnosti je třeba provést několik kroků: analyzovat zadání úlohy, stanovit postup řešení, vyhledat potřebné hodnoty v tabulkách, provést mezivýpočty a vypočítat výslednou hodnotu (hodnoty). Učitel může rozdělit úkoly ve skupině – nadanější žák řídí činnost skupiny a zadá úkoly členům skupiny. Jeden žák může vyhledat v tabulkách příslušné hodnoty a další provést mezivýpočet. Nadanější žák tyto údaje využije k dosazení do vztahu a vypočítat výsledné hodnoty. Řešení potom může mluvčí skupiny prezentovat vhodnou formou pro ostatní skupiny.