Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (441 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

3. Produkce a zápis nápadů tak aby je všichni viděli.

4. Nápady se nechají“uležet“ než se s nimi začne pracovat.

5. Hodnocení nápadů

Možnosti využití ve výuce odborných předmětů

Ve výuce odborných předmětů lze žákům zadávat nejrůznější vhodné problémy:

  • Navrhněte, kde všude by bylo možné využít hydraulický lis.

  • Vymyslete, co by se stalo, kdyby přestali existovat peníze.

  • Vymyslete, co by se stalo, kdyby přestala existovat auta.

  • Navrhněte co nejvíc jídel zhotovených z mouky.

Skupinová a kooperativní výuka

Skupinová výuka spočívá v:

  • Rozdělení žáků do skupin (3-5 členných).

  • Spolupráci žáků při řešení úlohy.

  • Dělbě práce žáků při řešení úlohy, problému.

  • Vzájemné pomoci členů skupiny.

  • Odpovědnosti jednotlivých žáků za výsledky společné.

Kooperativní výuka je komplexní výuková metoda, která je založena na kooperaci (spolupráci) žáků mezi sebou při řešení různě náročných úkolů a problémů, ale i na spolupráci třídy s učitelem. Bývá realizována ve skupinách.

Pozitivní prvky:

  • Pozitivní závislost členů skupiny-úspěšnost každého člena závisí na úspěšnosti všech ostatních.

  • Interakce žáků ve skupině.

  • Individuální odpovědnost žáků za skupinovou spolupráci, včetně hodnocení přínosu jednotlivců pro společné řešení úlohy nebo problému.

  • Vývoj účinných sociálních dovedností.

  • Komunikace členů skupiny o zlepšování skupinového procesu.

Ve skupinové a kooperativní výuce rozlišujeme tři fáze:

  • Přípravnou.

  • Realizační.

  • Prezentační.

Přípravná fáze – promyšlení okolností, které podmiňují účinnost této výuky: velikost skupin, vytváření skupin (podle výkonnosti, sociálních vztahů, podle zájmů, náhodným výběrem, podle stylů učení). Možné uspořádání třídy pří skupinové výuce-viz schéma.

Charakter zadávaných učebních úloh: úlohy (problémy), které vyžadují spolupráci žáků

Realizační fáze – žáci pracují ve skupinách. Učitel motivuje, zadává úlohy a jasné instrukce, pozoruje práci skupin, podporuje spolupráci, pomáhá slabším žákům, podněcuje žáky k prezentaci výsledků.Prezentační fáze-ústně, písemně, nástěnnou prezentací.

Příklad využití ve výuce odborných předmětů

Skupinovou výuku lze s úspěchem využít při řešení úloh výpočtového charakteru. Při této činnosti je třeba provést několik kroků: analyzovat zadání úlohy, stanovit postup řešení, vyhledat potřebné hodnoty v tabulkách, provést mezivýpočty a vypočítat výslednou hodnotu (hodnoty). Učitel může rozdělit úkoly ve skupině – nadanější žák řídí činnost skupiny a zadá úkoly členům skupiny. Jeden žák může vyhledat v tabulkách příslušné hodnoty a další provést mezivýpočet. Nadanější žák tyto údaje využije k dosazení do vztahu a vypočítat výsledné hodnoty. Řešení potom může mluvčí skupiny prezentovat vhodnou formou pro ostatní skupiny.

Témata, do kterých materiál patří