Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Není úkolem předloženého studijního materiálu seznamovat posluchače s jednotlivými stupni hodnocení žáků (k tomu slouží klasifikační řád), jen chceme dát začínajícím učitelům odborných předmětů metodický návod, jak při hodnocení žáků postupovat a z jakých poznatků by měli vycházet.
Stupněm výborný je hodnocen žák, který si osvojil vědomosti v plném rozsahu učebních osnov, projevuje samostatnost, pohotovost a bystrost myšlení. Své myšlenky dovede výstižně a přesně vyjadřovat, dobře chápe souvislosti mezi předměty a jevy. Pracuje přesně, samostatně, iniciativně s jistotou, je aktivní a učí se svědomitě.
Stupněm chvalitebný je klasifikován žák, který ovládá učivo předepsané učebními osnovami, uvažuje samostatně, dovede celkem výstižně vyjadřovat své myšlenky a získané vědomosti a dovednosti využívá při řešení úkolů. Při práci se dopouští malých, nepříliš častých chyb. Učí se svědomitě.
Stupněm dobrý je hodnocen žák, který v podstatě ovládá učivo předepsané učebními osnovami. Projevuje menší samostatnost myšlení a své myšlenky nedovede přesně vyjádřit. Při zkoušení mu učitel musí klást otázky, na které odpovídá s menšími potížemi a chybami, bez větší návaznosti na praxi nebo jiné vyučovací předměty.
Stupněm dostatečný je hodnocen žák, který jen částečně ovládá učivo předepsané osnovami. V myšlení není zcela samostatný, projevují se u něho značné mezery ve vědomostech a dovednostech a své myšlenky vyjadřuje s obtížemi. Při práci se dopouští podstatných chyb a vzniklé potíže a problémy překonává jen s obtížemi. O učení jeví malý zájem, je nutné mu pomáhat a pobízet ho k práci.
Stupněm nedostatečný je klasifikován žák, který neovládá učivo předepsané učebními osnovami, na otázky odpovídá nesprávně, praktické úkoly nedokáže splnit ani za pomoci učitele. Úroveň jeho vědomostí nedovolí zajistit návaznost na nové učivo.
Didaktický test je považován za nástroj systematického zjišťování (měření) výsledků výuky. Je určen výhradně k posuzování úrovně vědomostí a dovedností, které žák získal v průběhu výuky, nikoliv k měření obecnějších rysů osobnosti studenta (Byčkovský, 1983). Za více než sto let užívání ve škole prošly didaktické testy obdobími až nekritického používání i stagnace. Nyní jsou považovány za významný prostředek hodnocení školního výkonu, pokud splňují určitá základní kritéria. Hovoříme o nich jako o vlastnostech dobrého testu.
Používané testy by měly být:
1. Validní
2. Spolehlivé, reliabilní
3. Citlivé
4. Objektivní
5. Použitelné, ekonomické
Validita – Jako validní – platný je označován test, který plní ty požadavky, pro něž byl konstruován a použit. Validita je ústředním rozhodujícím požadavkem na test. Žádný test nedosahuje absolutní validity, jen jistého stupně. Nejvýznamnější je tzv. obsahová validita, která vyjadřuje shodu testovaných poznatků s obsahem probíraného učiva.