Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Podle zřetele k jednotlivci a kolektivu
Vyučování individuální.
Vyučování skupinové.
Vyučování hromadné (frontální).
Vyučování individualizované (každý žák pracuje podle svého programu, za řízení celé třídy učitelem).
Z hlediska způsobu plánování výchovně vzdělávací práce školy:
Učební plán, učební osnovy, učebnice.
Tematický plán, koordinační plán, příprava učitele na vyučování.
Vyučovací hodina
Vyučovací hodina (vyučovací jednotka) je základní organizační forma vyučování. Má přímé sepětí s průběhem vyučovacího procesu v rámci téhož předmětu a nepřímé s ostatními vyučovacími předměty v rámci mezipředmětových vztahů.
Každá vyučovací hodina má svůj vzdělávací a výchovný cíl. K těmto cílům pak směřují úkoly jednotlivých částí hodiny. Se vzdělávacím cílem musí být žáci seznámeni, protože je aktivuje a vzbuzuje jejich zájem o vyučování. Výchovný cíl učitel žákům nesděluje, ale vyučovací hodina (vyučovací jednotka) k tomuto cíli směřuje.
Vyučovací hodina představuje:
Strukturní část – to je část úvodní, základní a závěrečná.
Didaktická část – ta se dělí na část přípravnou, expoziční, fixační, aplikační. kontrolní a hodnotící. Jedná se o tzv. etapy, z nichž každá se v praxi člení na další složky, (pozdrav, kontrola prezence žáků, kontrola a zadání domácích úkolů apod.).
Volba struktury vyučovací hodiny:
Vyučovací hodina je dána především:
Cílem a obsahem učiva stanoveným učebními osnovami.
Zákonitostmi výchovně vzdělávacího procesu.
Volbou adekvátních vyučovacích metod.
Konkrétními podmínkami ve třídě.
Jednotlivé vyučovací hodiny se navzájem liší nejen svým obsahem, ale i strukturou, která závisí především na cíli a obsahu vyučovací hodiny. Didaktickým cílem rozumíme splnění určité didaktické funkce vyučovacího procesu. Vyučovací hodiny, které mají podobný didaktický cíl (i když se liší konkrétním učivem), plní podobnou didaktickou funkci, tvoří určitý typ vyučovací hodiny. Podle didaktické funkce, kterou vyučovací hodina plní můžeme rozlišit:
Hodiny přípravy žáků na osvojování nových vědomostí nebo dovedností (hodiny úvodní, motivační apod.).
Hodiny osvojování nových vědomostí.
Hodiny opakování a upevňování vědomostí.
Hodiny vytváření a upevňování dovedností.
Hodiny použití vědomostí a dovedností v praxi.
Hodiny prověřování znalostí a dovedností (diagnostické).
Hodiny kombinované (hodiny základního typu), plní všechny didaktické funkce.
Specializovaný typ vyučovací hodiny
Tento typ vyučovací hodiny soustředí těžiště pouze na jednu didaktickou část, která se stává základní částí (zahrnuje asi 2/3 učebního času, tj. 30-35 minut z vyučovací jednotky).
Z hlediska zaměření se vyučovací hodiny dělí na: