Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Didaktická technika – školní tabule, magnetofon, zpětný projektor, dataprojektor apod.
Učební pomůcky – nosič didaktické informace. obraz na plátně, nákres na tabuli, film, model, výrobek apod. Nové pomůcky musí vystihovat složité technické jevy, které z důvodu složitosti nelze věrně napodobit nebo přímo předvádět.
Didaktická technika (přehled)
Zobrazovací plochy-tabule (dřevěná, magnetická, kombinovaná, bílá, plastová)
Projekční technika – Epiprojektor, diaprojektor, zpětný projektor, filmový projektor
Auditivní technika – gramofon, magnetofon, CD přehrávač, rozhlas
Televizní technika-uzavřený TV okruh, otevřený TV okruh, videomagnetofon.
Výpočetní technika – počítače.
Učební pomůcky (přehled)
Originální předměty a reálné skutečnosti – přírodniny (původní, upravené), jevy a děje (fyzikální, chemické).
Zobrazení a znázornění předmětů a skutečností – modely (statické, funkční, stavebnicové), zobrazení (školní obrazy, fotografie, mapy, statické a dynamické zobrazení prezentované pomocí didaktické techniky), zvukové záznamy (magnetické, optické).
Textové pomůcky –učebnice, pracovní materiály (pracovní sešity, sbírky, úloh, atlasy apod, doplňková a pomocná literatura (časopisy, encyklopedie).
Pořady a programy prezentované didaktickou technikou (televizní pořady, počítače).
Speciální pomůcky – žákovské experimentální soustavy, pomůcky pro tělesnou výchovu.
Technické výukové prostředky – auditivní technika (magnetofony, gramofony, přehrávače CD, školní rozhlas), vizuální technika (pro diaprojekci, zpětnou projekci, pro dynamickou projekci), audiovizuální technika (filmové projektory, videotechnika, televizní technika, počítačová technika, osobní počítače, trenažery.
Výukové prostory
Učebny, odborné učebny, počítačové učebny, laboratoře, dílny a tělocvičny.
Základní vybavení učebny – školní tabule. Uplatnění ve všech fázích výuky. Zápis musí splňovat základní hygienické metodické zásady a pravidla:
Zápis čitelný i z posledních lavic, použití kontrastních barev (černá tabule – bílá křída, zelená tabule – žlutá křída, plastová tabule - barevné popisovače).
Zápis stručný, estetický, logicky navazující a výstižný, jazykově a stylisticky správný. Podstatné části zdůrazňujeme podtržením nebo barevně.
V odborných předmětech (technické kreslení, elektrotechnika, strojnictví…atd.) se velmi často kreslí nákresy, náčrty, a schémata. Ty ve zjednodušené formě představují žákům předmět nebo jev tak, aby vznikla co nejdokonalejší představa.
Nepsané pravidlo – to, co kreslí učitel na tabuli podle pravítka a kružítka má za pomoci stejných pomůcek vyžadovat od žáků v jejich sešitech. To, co kreslí od ruky, mohou takto kreslit i žáci.
Na magnetické tabule lze umístit připravené zápisy, schémata nebo náčrty. Výhoda – rychlá obměna vystavovaného materiálu, opakovaně použitelné.