Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (441 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

23. Projektování a příprava výuky odborných předmětů. Perspektivní (dlouhodobá) příprava, aktuální (krátkodobá) příprava výuky. Konkrétní příklady a aplikace.

Příprava na vyučování je součástí projektovaní (plánovací) práce učitele. Je výrazem plánovitosti, systematičnosti a cílevědomosti.

Přípravě na vlastní hodinu předchází několik projektových úrovní, od nichž se příprava odvozuje. Výchozím materiálem jsou (ještě stále) učební osnovy, které udávají obecné cíle, předmětu, a cíle ročníkové a rámcově stanovují obsah výuky. Dále potom učební plány. Na základně osnov učitelé vypracovávají tematické plány.

Do několika let budou na středních odborných školách nahrazeny dosavadní plané učební dokumenty (učební osnovy) rámcovými vzdělávacími programy (RVP) pro příslušné obory a školními vzdělávacími programy (ŠVP) - viz. dále. V době psaní této výukové prezentace byla již schválena většina rámcových vzdělávacích programů pro střední odborné vzdělávání.

Učební plán

  • Dokument schváleny MŠMT ČR s platností od stanoveného data počínaje prvním ročníkem.

  • Pro středí školy zpracován rámcově. Škola rozpracovává podle konkrétních podmínek do všech ročníků.

  • Konkretizovaný plán platí pro celou dobu studia. Cílem je umožnit pružnější profilaci absolventa podle podmínek školy, potřeb regionu, zájmu a schopností žáků. Škola může převzít doporučený učební plán bez jeho dopracování.

Základní předměty – tvoří minimální povinný základ příslušného stud. Oboru pro všechny školy.

Hodinové dotace v uč. plánu – chápány jako minimální dotace.

Hodinové dotace výběrových předmětů využije ředitel Školy v souladu s koncepcí profilu absolventa školy k zařazení výběrových předmětů a ke zvýšení dotace základních předmětů.

Dopracovaný učební plán – součást povinné dokumentace školy. Při dopracování, je třeba dbát na časovou a obsahovou koordinaci. Učiva mezi předměty. Celkový týdenní počet hodin nesmí být překročen.

Učební osnovy

  • Ministerský dokument MŠMT ČR.

  • Vymezují tematický obsah vědomostí, stanoví rozsah učiva a počet hodin výuky tematických celků učiva v předmětu.

  • Závazně stanovují pořadí témat.

  • Důležitá část – pojetí, VV cíle daného předmětu, rámcový rozpis učiva s uvedením týdenního a ročního počtu hodin v příslušném ročníku.

  • Počet vyuč, hodin může ředitel upravit až do 30% s ohledem na nové technologie, modernizaci oboru nebo podmínky regionu…apod.

  • Nepovinné předměty po projednání v předmětové komisi schvaluje ředitel školy. Žák se může přihlásit v jednom školním roce do dvou nepovinných předmětů, popř. do tří pokud je jeden z nich sportovní hry nebo řízení motorových vozidel.

  • Součást odborných předmětů – praxe. Dva týdny souvislé praxe, rozdělené do dvou ročníků (zpravidla druhý a třetí). Praxe – v podnicích a na smluvně zajištěných pracovištích.

  • V dálkovém studiu – výuka pode učebního plánu dálkového studia a osnov denního studia. Tematické plány schvaluje ředitel. Konzultace max. 10%. Na konci pololetí – z každého předmětu zkouška. V jednom dni max. tři zkoušky. V průběhu studia – jednotýdenní soustředění k získání praktických dovedností. Žáci dálkového studia, kteří nemají pracovní zkušenosti – čtyři týdny praxe.

Témata, do kterých materiál patří