Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (441 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

26. Hospitace ve výuce odborných předmětů. Smysl hospitace, příprava a realizace hospitace.

Důvody, pro které považujeme diagnostické činnosti za důležité, jsou formulovány v podobě funkcí didaktické diagnostiky.

Při hodnocení v kterékoliv fázi pedagogického procesu (přípravné, realizační a hodnotící) můžeme sledovat jednu nebo více diagnostických funkcí. Jsou to tyto funkce: 1. Poznávací 2. Kontrolní 3. Řídící 4. Verifikační 5. Motivační 6. Výchovná 7. Selektivní 8. Informační 9. Profylaktická 10. Depistážní

Poznávací funkce vyjadřuje důležitý požadavek co nejúplnějšího poznání vychovávaného či vzdělávaného jedince před zahájením procesu vyučování - učení se. Příkladem struktury těchto informací může být osnova osobní charakteristiky žáka, kterou najdete ve čtvrté kapitole věnované žákovi. Kontrolní funkce spočívá v projektování pravidelně se opakujících hodnotících procedur, kterými zjišťujeme, zda žák provádí předepsanou činnost, zda postupuje správně, jak daleko je od projektovaného cíle, či v jaké kvalitě jej již dosáhl. Ve škole může být spojena s klasifikací. Řídící funkce zdůrazňuje fakt, že informace o průběhu a výsledcích vzdělávání a výchovy žáka jsou impulsem pro provedení průběžných korekcí v plánu vzdělávání nebo pro jeho zásadní změnu. Verifikační funkce navazuje na řídící v tom smyslu, že získané informace mohou vést až k otázkám o vhodnosti stanovených cílů a vhodnosti zvolených didaktických prostředků obecně, nebo pouze pro určité dílčí cíle a podmínky. Motivační funkcí zdůrazňujeme skutečnost, že včasná, pravdivá a taktně formulovaná informace může být vnější pobídkou (incentivou) pro mobilizaci sil žáka nebo pro kladení si vyšších vzdělávacích a výchovných cílů. Výchovná funkce vyjadřuje názor, že učitelem realizované hodnocení se stává vzorem pro autonomní hodnocení (tj. sebehodnocení) samotným žákem a současně posiluje volní vlastnosti, pěstuje čestnost, skromnost a odpovědnost za své činy a výsledky edukace. Selektivní funkce je často příčinou konfliktů mezi zájmem jedinců o vzdělávání a možnostmi vzdělávacích institucí vyhovět jejich oprávněným a ústavou zaručeným požadavkům (např. o vysokoškolské studium). Selekce probíhá i v zájmovém vzdělávání např. při zkoumání „hudebnosti“ při přijímání na ZUŠ. Informační funkce spočívá v oblasti vzdělávání ve snahách shromažďovat informace o vzdělávacích výsledcích škol, regionů, zemí za účelem porovnávání jejich kvality, efektivity. Mnohdy jsou tyto přístupy kritizovány za odtrženost od vnějších i vnitřních podmínek vzdělávání. Z některých široce založených zkoumání jsou uvedeny informace v úvodu této kapitoly. Profylaktická funkce zdůrazňuje, že průběžným a objektivním hodnocením lze zabránit hrubým, těžce odstranitelným nedostatkům ve vzdělávání. Hodnocení je vlastně prevencí proti selhání vzdělávacích i výchovných plánů a záměrů. Depistážní funkce upozorňuje na potřebu odhalit mezi žáky výrazně nadané, talentované, nebo na druhé straně jedince vyžadující specifickou péči.

Témata, do kterých materiál patří