Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Vztahy mezi poznatky jednotlivých vědních oborů různých věd označujeme mezioborové vztahy (interdisciplinární vztahy).
Vztahy mezi poznatky jednotlivých vědních oborů téže vědy označujeme jako vnitrooborové vztahy (interdisciplinární).
Pro soubor mezioborových a vnitrooborových vztahů lze použít termín mezivědní vztahy. Mezivědní vztahy zahrnují diferenciaci i integraci věd, což se promítá i do obsahu vzdělání.
Integrace obsahu vzdělání – vytváření těsných vazeb mezi učivem ve standardních projektech vytvářejících obsahovou náplň různých vyučovacích předmětů i v rámci učiva určitého vyučovacího předmětu (mezipředmětové a vnitropředmětové vztahy).
Vyuč. Předměty reflektují logickou strukturaci odpovídajících vědních disciplín a proto je možné k analogicky existujícím mezivědním vztahům přiřadit a analyzovat mezipředmětové vztahy (mezipředmětové vazby, vnitropředmětové vazby).
Komplexní pohled na mezipředmětové vztahy
Mezipředmětové vztahy:
Obsahové vazby →obsah výučování, souvisí s podstatou obecných pojmů, pravidel, vztahů, a zákon, i s metodami studia přírody. Je nutno objevit a využívat.→ koordinace obsahová →výběr učiva, terminologie.
Koordinace obsahová-vzájemné využívání, prohlubování a rozšiřování vědomostí v jednotlivých předmětech (obsahové vazby).
Metodické vazby→ použité metody vyučování a učení, spolupráce učitelů různých předmětů, práce učitele a žáka. Je nutno je vytvářet a didakticky využívat. →Koordinace metodická→ Způsob výkladu a rozvíjení společných pojmů a metod. Koordinace metodická – souvisí se způsobem výkladu a používání společných pojmů, metod a metodických postupů v příbuzných předmětech (metodické vazby).
Časové vazby→ návaznost společného učiva. Je nutno je začlenit do učebních osnov. →Koordinace časová→ Posloupnost a návaznost učiva v jednotlivých předmětech. Koordinace časová – posloupnost a návaznost učiva v jednotlivých předmětech v různých časových obdobích.
Hlavní prvky při realizaci mezipředmětových vztahů
Jsou to řídící a metodické orgány školy (např. předmětové komise). Při realizaci mezipředm. vztahů má učitel hlavní postavení. Očekává se od něj:
Znalost osnov i obsahu učebnic příbuzných předmětů.
Získávání poznatků z oblastí souvislostí učiva různých vyučovacích předmětů např. formou hospitací ve výuce příbuzných odborných i všeobecně vzdělávacích předmětů, výměnou zkušenosti s kolegy příbuzných předmětů …apod.
Příklady využití ve výuce odborných předmětů
Technická mechanika→ využívá poznatky fyziky (klasická mechanika, termika).
Elektrotechnika→ využívá poznatků z Elektřiny a magnetizmu, kvantové fyziky a fyziky kondenzovaného stavu.
Ekonomie → využívá poznatků z matematiky a občanské výchovy.