Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (441 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • Vztahy mezi poznatky jednotlivých vědních oborů různých věd označujeme mezioborové vztahy (interdisciplinární vztahy).

  • Vztahy mezi poznatky jednotlivých vědních oborů téže vědy označujeme jako vnitrooborové vztahy (interdisciplinární).

  • Pro soubor mezioborových a vnitrooborových vztahů lze použít termín mezivědní vztahy. Mezivědní vztahy zahrnují diferenciaci i integraci věd, což se promítá i do obsahu vzdělání.

  • Integrace obsahu vzdělání – vytváření těsných vazeb mezi učivem ve standardních projektech vytvářejících obsahovou náplň různých vyučovacích předmětů i v rámci učiva určitého vyučovacího předmětu (mezipředmětové a vnitropředmětové vztahy).

  • Vyuč. Předměty reflektují logickou strukturaci odpovídajících vědních disciplín a proto je možné k analogicky existujícím mezivědním vztahům přiřadit a analyzovat mezipředmětové vztahy (mezipředmětové vazby, vnitropředmětové vazby).

Komplexní pohled na mezipředmětové vztahy

Mezipředmětové vztahy:

  • Obsahové vazby →obsah výučování, souvisí s podstatou obecných pojmů, pravidel, vztahů, a zákon, i s metodami studia přírody. Je nutno objevit a využívat.→ koordinace obsahová →výběr učiva, terminologie.

Koordinace obsahová-vzájemné využívání, prohlubování a rozšiřování vědomostí v jednotlivých předmětech (obsahové vazby).

  • Metodické vazby→ použité metody vyučování a učení, spolupráce učitelů různých předmětů, práce učitele a žáka. Je nutno je vytvářet a didakticky využívat. →Koordinace metodická→ Způsob výkladu a rozvíjení společných pojmů a metod. Koordinace metodická – souvisí se způsobem výkladu a používání společných pojmů, metod a metodických postupů v příbuzných předmětech (metodické vazby).

Časové vazby→ návaznost společného učiva. Je nutno je začlenit do učebních osnov. →Koordinace časová→ Posloupnost a návaznost učiva v jednotlivých předmětech. Koordinace časová – posloupnost a návaznost učiva v jednotlivých předmětech v různých časových obdobích.

Hlavní prvky při realizaci mezipředmětových vztahů

Jsou to řídící a metodické orgány školy (např. předmětové komise). Při realizaci mezipředm. vztahů má učitel hlavní postavení. Očekává se od něj:

  • Znalost osnov i obsahu učebnic příbuzných předmětů.

  • Získávání poznatků z oblastí souvislostí učiva různých vyučovacích předmětů např. formou hospitací ve výuce příbuzných odborných i všeobecně vzdělávacích předmětů, výměnou zkušenosti s kolegy příbuzných předmětů …apod.

Příklady využití ve výuce odborných předmětů

Technická mechanika→ využívá poznatky fyziky (klasická mechanika, termika).

Elektrotechnika→ využívá poznatků z Elektřiny a magnetizmu, kvantové fyziky a fyziky kondenzovaného stavu.

Ekonomie → využívá poznatků z matematiky a občanské výchovy.

Témata, do kterých materiál patří