Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (441 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Fáze hodiny:

  1. Opakování

Využít znalostí z technického kreslení a vlastních zkušeností žáků.

Náměty pro opakování:

  • Se kterými strojními součástmi jste se již dříve setkali v technickém kreslení?

  • Které z uvedených součástí považujete za spojovací?:šrouby, matice, podložky, závlačky, klíny, pera, kolíky, nýty.

  • Které z výše uvedených spojovacích součástí mohou tvořit rozebíratelné spoje?

2. Motivace

Motivační rozhovor z žáky v rámci opakování, shrnutí diskutovaných námětů.

3. Výuka znalostí o rozebíratelných spojeních

  • Využít poznatků získaných v motivační části vyučovací jednotky, podle úrovně těchto poznatků (v návaznosti) volíme další postup.

  • Zdůrazníme tyto skutečnosti, které má žák znát (zapamatovat si):účel uvedených spojů, druhy použitelných spojovacích součástí, výhody a nevýhody jednotlivých druhů spojení.

4. Zápis do sešitu

Učitel zváží, co považuje za podstatné pro orientaci žáků při samostudiu (nevhodné suplovat učebnici). Lze využít zpětný projektor nebo jinou techniku.

„Rozebíratelné spoje“

Účel: spojování dvou nebo více částí v celek vyhovující funkčním podmínkám. K rozebrání spoje není použito hrubé síly, nevede k poškození spojovaných součástí. Rozebrání je možno provést běžným nářadím.

Druhy: šroubové spoje, spojení pomocí pera, spojení pomocí klínu, spojení pomocí kolíku.

Šroubové spoje: Provedeno šroubem nebo šroubem a maticí. Pro zajištění spojení proti samovolnému uvolnění slouží podložky, závlačky, případně kolíky.

Spojení pomocí pera: Zajišťuje rotující součásti proti vzájemnému pootočení.

Spojení pomocí klínu: Zajišťuje rotující součásti proti vzájemnému pootočení a proti osovému posunutí.

Spojení pomocí kolíku. Zabezpečuje vzájemnou polohu spojených součástí, napomáhá přenést točivý moment od energetického prostředku, ale slouží i jako pojistka při překročení daného točivého momentu.

Pozn: Rozdělení a konstrukce součástí používaných pro rozbíratelné spoje viz. Strojnické tabulky.

5. Zadání domácího úkolu

Využije se znalostí a dovedností z tech. kreslení

  • Žáci provedou od ruky náčrty spojení desek šroubem a maticí a uložení ozubeného kola na hřídeli pomocí klínu, pera apod.

6. Závěr Shrnutí probrané látky, podstatné skutečnosti, zhodnocení aktivity žáků spočívající ve vyjádření výhod a nevýhod uvedených druhů spojení.

24. Mezipředmětové vztahy ve výuce odborných předmětů. Obsahové, časové a metodické vazby, spojení teorie a praxe.

Mezipředmětové vztahy – vztahy mezi jednotlivými uč. Předměty. Vyplývají ze vztahu jednotlivých vědních oborů, které z různých stránek odrážejí vzájemně související jevy nás obklopující skutečnosti. MV chápeme jako didaktickou modifikaci skutečnosti existujících vztahů v okolním světě, promítající se do vztahu ve vědních oborech a jiných poznatkových sférách.

Témata, do kterých materiál patří