Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (441 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Tematický plán

  • Zpracován učitelem pro vyučovací předmět na základě učeních osnov. Předkládá se předmětové komisi a řediteli školy na schválení.

  • Vymezuje obsah učiva, které je rozvrženo do jednotlivých tematických okruhů, tematických celků a témat.

  • Časové dotace jsou stanoveny rámcově, většinou jen pro tematické celky. To umožňuje tvořivě uspořádat výuku v souladu s konkrétními podmínkami.

  • Není nutné každý rok přepracovávat. Je přínosné si do něho dělat poznámky týkající se hodin, metod, didaktické techniky, forem apod.

Koordinační plán

Na SŠ slouží k návaznosti teoretického učiva na praktickou výuku. Zpracovávají ho předmětové komise za účelem časové koordinace a přibližně týdenního předstihu teoretické výuky před výukou praktickou.

Příprava na výuku

Při přípravě je třeba vycházet ze základních školských dokumentů (uč. Plán, uč. osnovy, které jsou základem vypracování tematického plánu učitele a písemné přípravy na výuku). Po zavedení RVP do praxe škol budou učitelé pracovat s RVP pro příslušný obor vzdělání a budou vytvářet a pracovat s ŠVP - viz. dále.

Z časového hlediska lze přípravu rozdělit na dlouhodobé a krátkodobé plánování, které vychází z:

  • Časového rozdělení učiva.

  • Koordinace jednotlivých složek vyučovacího předmětu.

  • Zařazení exkurzí a plánovaných akcí.

  • Opakování učiva a zkoušení.

Předpoklad pro dlouhodobé plánování

  • Znalost učebního plánu a učebních osnov.

  • Znalost mezipředmětových vztahů.

  • Návaznost teoretického učiva na praxi.

Krátkodobé plánování

  • Jedná se převážně o vlastní přípravu na jednu až dvě vyučovací hodiny.

  • Výběr učiva a jeho aktualizace, stanovení VV cílů, metodická příprava, volba organizačních forem a typu vyučovací jednotky, volba nejvhodnějších vyučovacích metod.

  • Příprava domácího úkolu a jeho zadání, technickou přípravu.

  • Volba vhodných učebních pomůcek, kontrola technických pomůcek před vyučovací jednotkou.

Výběr učiva v odborných předmětech

  • Růst informací, nové technologie a složitost ekonomických vztahů nedovolují, aby žáci byli schopni osvojit stále narůstající množství nových poznatků.

  • Problém výběru a stanovení základního učiva. Je třeba ho vyvodit postupnou analýzou podle požadavků současné praxe a technologie výroby.

  • Základní učivo musí: odpovídat požadavkům současné vědy a požadavkům odborného zaměření žáků, je součástí mezipředmětových vztahů se všeobecně vzdělávacími a přírodovědnými předměty, splňuje podmínku přiměřenosti obsahu, umožňuje racionální zvládnutí odborné praxe.

Výběr učiva nezajišťuje kvalitní vědomosti žáků. Je nutná motivace a vhodný způsob výuky. Častá je nízká dovednost učit se (způsobena nedostatečnými studijními návyky). Někdy se učitelé setkávají se sociálně nepříznivým postavením žáka ve třídním kolektivu (důsledek povahových vlastností, necitlivost, nepochopení ze strany třídního kolektivu, fyzické a psychické zvláštnosti žáka), samotářství, vada řeči apod.

Témata, do kterých materiál patří