Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Bílé plastové tabule – zejména počítačové učebny (prach z kříd by poškodil techniku).
V odborných předmětech často používané projektory pro statickou a dynamickou projekci (diaprojektor, zpětný projektor).
Zpětný projektor – jednoduchá obsluha, velká světelnost, použitelné i při denním světle. příprava průsvitek rychlá, lze psát přímo na fólii, lze využít při výkladu, procvičování i kontrole vědomostí. Nejpoužívanější technika na SŠ.
Výuka na počítači v odborných předmětech zaměřena na konstrukční a technickou stránku, tvorbu programů, kreslení složitějších výkresů. V ekonomických předmětech např. práce s různými programy(účetnictví). Dále vyhledávání informací na internetu atd.
Odborné, speciální a specializované učebny a laboratoře
Každá odborná škola je jimi vybavena. Pomůcky umístěny v kabinetech, ve skříních na chodbách nebo ve třídách. Používání materiálních prostředků, didaktické techniky a učebních pomůcek vyžaduje jejich umístění přímo do specializovaných učeben. Třeba vyloučit zbytečný přenos. Proto jsou budovány odborné učebny se zaměřením na výuku strojírenství, elektrotechniky, stavebních a jiných předmětů. Nezbytná podmínka dodržování laboratorního řádu.
Zásady práce s učebními pomůckami
Jsou prostředkem, ne cílem výuky.
Třeba mít přehled, co je k dispozici ve škole.
Experiment je nutné si předem vyzkoušet a ověřit bezchybnou funkci.
Do demonstračních pokusů je vhodné zapojit žáky.
Nutno zajistit dobrou viditelnost.
Nutno dodržovat bezpečnost práce a ochranu zdraví.
Údržba didaktické techniky a učebních pomůcek
Evidence veškeré svěřené techniky, pravidelná roční inventarizace, vyřazovací a předávací protokoly.
Údržba a drobné opravy provádí učitel, složitější nebo záruční opravy provádí odborný servis.
Ve stanovených lhůtách třeba zajišťovat technickou kontrolu všech el. Přístrojů, motorů, obráběcích strojů a vést o ní předepsanou evidenci (protokol o provedené revizi).
Výuka podporovaná počítači: Počítač ve výuce lze využít v těchto směrech:
Programy na prezentaci, procvičování a prověřování látky.
Simulační programy a didaktické hry.
Expertní systémy a výukové programy využívající umělé inteligence.
Elektronické učebnice a encyklopedie.
Programy pro řízení laboratorní výuky.
Programy pro výuku projektování.
Výuka s využitím počítačů má v technickém vzdělávání bohaté využití. Je zaměřena na konstrukční a technickou stránku, tvorbu programů, kreslení složitějších výkresů (CAD programy).
V ekonomických předmětech např. práce s různými programy (účetnictví).
V elektrotechnice – návrhové systémy, simulace obvodů, měřící a řídící systémy apod. E – learning.
Stále ve větší míře se ve výuce používají výukové prezentace a animace (vytvořené v programech Power Point, Adobe Captivate, Adobe Flash a dalších programech). Jejich nasazení omezuje používání klasických prostředků (klasických tabulí a zpětných projektorů). Vhodně připravené výukové prezentace a animace zvyšují názornost výuky a usnadňují pochopení problému. Jejich efektivní didaktické nasazení umožňuje omezit některé činnosti a soustředit se na probíranou látku.