Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (441 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Bílé plastové tabule – zejména počítačové učebny (prach z kříd by poškodil techniku).

V odborných předmětech často používané projektory pro statickou a dynamickou projekci (diaprojektor, zpětný projektor).

Zpětný projektor – jednoduchá obsluha, velká světelnost, použitelné i při denním světle. příprava průsvitek rychlá, lze psát přímo na fólii, lze využít při výkladu, procvičování i kontrole vědomostí. Nejpoužívanější technika na SŠ.

Výuka na počítači v odborných předmětech zaměřena na konstrukční a technickou stránku, tvorbu programů, kreslení složitějších výkresů. V ekonomických předmětech např. práce s různými programy(účetnictví). Dále vyhledávání informací na internetu atd.

Odborné, speciální a specializované učebny a laboratoře

Každá odborná škola je jimi vybavena. Pomůcky umístěny v kabinetech, ve skříních na chodbách nebo ve třídách. Používání materiálních prostředků, didaktické techniky a učebních pomůcek vyžaduje jejich umístění přímo do specializovaných učeben. Třeba vyloučit zbytečný přenos. Proto jsou budovány odborné učebny se zaměřením na výuku strojírenství, elektrotechniky, stavebních a jiných předmětů. Nezbytná podmínka dodržování laboratorního řádu.

Zásady práce s učebními pomůckami

  • Jsou prostředkem, ne cílem výuky.

  • Třeba mít přehled, co je k dispozici ve škole.

  • Experiment je nutné si předem vyzkoušet a ověřit bezchybnou funkci.

  • Do demonstračních pokusů je vhodné zapojit žáky.

  • Nutno zajistit dobrou viditelnost.

  • Nutno dodržovat bezpečnost práce a ochranu zdraví.

Údržba didaktické techniky a učebních pomůcek

  • Evidence veškeré svěřené techniky, pravidelná roční inventarizace, vyřazovací a předávací protokoly.

  • Údržba a drobné opravy provádí učitel, složitější nebo záruční opravy provádí odborný servis.

  • Ve stanovených lhůtách třeba zajišťovat technickou kontrolu všech el. Přístrojů, motorů, obráběcích strojů a vést o ní předepsanou evidenci (protokol o provedené revizi).

Výuka podporovaná počítači: Počítač ve výuce lze využít v těchto směrech:

  • Programy na prezentaci, procvičování a prověřování látky.

  • Simulační programy a didaktické hry.

  • Expertní systémy a výukové programy využívající umělé inteligence.

  • Elektronické učebnice a encyklopedie.

  • Programy pro řízení laboratorní výuky.

  • Programy pro výuku projektování.

Výuka s využitím počítačů má v technickém vzdělávání bohaté využití. Je zaměřena na konstrukční a technickou stránku, tvorbu programů, kreslení složitějších výkresů (CAD programy).

V ekonomických předmětech např. práce s různými programy (účetnictví).

V elektrotechnice – návrhové systémy, simulace obvodů, měřící a řídící systémy apod. E – learning.

Stále ve větší míře se ve výuce používají výukové prezentace a animace (vytvořené v programech Power Point, Adobe Captivate, Adobe Flash a dalších programech). Jejich nasazení omezuje používání klasických prostředků (klasických tabulí a zpětných projektorů). Vhodně připravené výukové prezentace a animace zvyšují názornost výuky a usnadňují pochopení problému. Jejich efektivní didaktické nasazení umožňuje omezit některé činnosti a soustředit se na probíranou látku.

Témata, do kterých materiál patří