Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
3. Položky přiřazovací a uspořádací
Svou povahou jsou to uzavřené úlohy s jistými specifiky – poskytují více distraktorů. Tento typ položek je poměrně obtížně skórovatelný. Mezi úplně špatnou a zcela správnou leží celá řada částečně správných alternativ. Pravděpodobnost uhádnutí je poměrně malá. P= 1/kn, kde k je počet prvků první skupiny - tzv. návěští a n - počet prvků druhé skupiny.
4. Položky Ano-Ne
Úlohy kladou důraz na memorování. Mají obrovskou pravděpodobnost uhádnutí (50%), jejich užití je značně omezené.
B. Otevřené položky
1. Doplňovací položky Obvykle obsahují tvrzení, ve kterém musí testovaný doplnit slovo, frázi termín apod.
2. Otevřené položky se stručnou odpovědí Otázky s krátkou odpovědí – jedním výrazem, slovem, větou. Poměrně snadno se konstruují, jsou objektivně skórovatelné, pravděpodobnost uhádnutí správné odpovědi je téměř nulová.
C. Otevřené položky se širokou odpovědí
Kmen je záměrně formulován velmi široce a umožňuje tak značně individuální přístup k odpovědi.
Doporučení pro tvorbu didaktických testů
1. Test by měl obsahovat 40 - 50 otázek (položek).
2. Měly by se v něm kombinovat především položky s mnohonásobným výběrem, doplňovací položky a položky se stručnou odpovědí. Doporučuji použít občas také jiných položek, aby zadání bylo rozmanité.
3. V jedné položce by měl být zahrnut, pokud možno, jen jeden požadavek, aby se snadno vyhodnocovaly, v opačném případě by měla mít položka vyšší váhu, aby se daly obodovat všechny dílčí části požadované odpovědi.
4. Některé velmi závažné znalosti lze ocenit přidělením vyšší váhy dané položce. Návrh: * položky s mnohonásobným výběrem bodovat 1-2 body * položky doplňovací 2 body * položky se stručnou odpovědí 2-3 body. Je výhodné, když by byl celkový počet bodů 100. Testy se dobře zpracovávají a znalosti lze pak přidělením bodů v podstatě vyjádřit jako zvládnutí problematiky v %.
5. Při řešení zadání nepožadujme jen znalosti faktů, pouček, norem, ale (zejména) jejich aplikace - * konkrétní příklady, které mohou v praxi nastat, * problémy, které vznikají při výkonu profese, * pohotové a správné rozhodování se v rozmanitých situacích.
Organizační formou vyučovacího procesu rozumíme organizační uspořádání podmínek výuky tak, aby učitel mohl stanovené specifické výukové cíle optimálně realizovat při respektování didaktických zásad, vyučovacích metod a didaktických prostředků. To znamená, že organizační formu vyučování tvoří vnější a vnitřní podmínky, v nichž je vyučovací proces realizován. Přehled základních organizačních forem výuky v odborných předmětech:
Podle způsobu organizace
Vyučovací hodina.
Praktické vyučování.
Exkurze.
Samostatná práce žáků.
Konzultace, kolokvium, zápočet.