Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (441 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Spolehlivost, reliabilita – Vypovídá o jeho přesnosti a spolehlivosti jako měřícího nástroje a o konzistenci výsledků od jednoho měření k druhému. Čím je test reliabilnější, tím méně je zasažen náhodnými, dočasnými, kolísavými vlivy.

Nereliabilitu způsobují dva druhy chyb:

  • momentální fyzický a psychický stav testované osoby – lze ovlivnit jen nepřímo

  • nedostatky v kvalitě otázek, nejednoznačnost jejich hodnocení, nestandardnost procedury testování.

Reliabilitu zajišťuje dodržování těchto pravidel:

  • úlohy testu se vztahují ke společnému tématu, jejich řešení je řadou pokusů vyžadujících příbuzné schopnosti, dovednosti, znalosti. To umožňuje testovanému dokázat, že případný izolovaný omyl byl náhodný. Tato konzistentnost – příbuznost otázek zvyšuje reliabilitu.

  • počtem otázek – čím je počet kvalitních otázek vyšší, tím je výsledek měření spolehlivější. Dostává-li testovaný větší počet příležitostí, roste pravděpodobnost, že jeho výkon nebude náhodný.

Citlivost – Je vlastností testu, která umožňuje zjistit i menší rozdíly v rozsahu i kvalitě měřených vědomostí a dovedností žáků. Pokud je test příliš náročný nebo příliš snadný, nediferencuje žáky podle úrovně osvojení si učiva.

Objektivita – Je chápána ve smyslu věcného, nezaujatého posouzení činnosti a výkonu testované osoby. Testující osoba nemůže zkreslit pozitivně ani negativně výsledky testování. Objektivita je zajišťována: * jednoznačnou formulací otázek * stanovením pravidel pro jejich hodnocení * jednotnou instrukcí při předkládání testu * hodnocením celého výkonu * použitím počítačů pro administraci testů

Použitelnost, ekonomičnost – Dobrý test šetří čas testovaným i testujícím. Je výhodné počítačové zpracování variant testů z banky otázek nebo přímé generování variant testů pomocí počítače. Obdobné platí také o vyhodnocování a statistickém zpracování výsledků testů. V běžných podmínkách jsou vhodné vyhodnocovací šablony.

Typy položek testu

Existují tři základní typy položek, které jsou v testu použity buď výhradně, nebo se vhodně v jednom testu funkčně kombinují. A. Uzavřené položky B. Otevřené položky C. Otevřené položky se širokou odpovědí

A. Uzavřené položky

1. Klasické uzavřené položky (také položky s mnohonásobným výběrem)

Obsahují jádro - kmen, ve kterém je definováno zadání, problém + několik alternativ jeho možného řešení - slova, - symboly , obrázky Nabízíme 4 - 5 odpovědí. Pravděpodobnost uhodnutí správné odpovědi, když ji testovaný nezná, je tak maximálně 25% resp. 20%. P= 1/n, kde n je počet nabídnutých odpovědí Správné je většinou pouze jedno řešení.

2. Položky situační, interpretační

Zadávají úlohy např. na zjištění údaje z grafu, obrázků.

Témata, do kterých materiál patří