Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Chov zvířat → integruje poznatky z biologie, chemie, mechanizace a ekonomiky.
25. Osobnost učitele odborných předmětů, vzdělání učitele, osobnost učitele.
Věda, která se zabývá osobou učitele a vychovatele se nazývá pedeutologie
Učitel
je osoba, která nějakým způsobem řídí výchovně-vzdělávací proces. Je jak objektem, tak subjektem (zpětná vazba, interakce mezi učitelem a žáky). Vychovatel jen výchovná složka
v minulosti měl učitel na starosti ještě pomocné práce, zpěv (viz. kantor). Do 18. st. často i negramotní (vysloužilci z vojska, např.,). Už Komenský tvrdil, že učitel by měl být odborně vzdělán. Vyučovali i kněží (vyšší úroveň)
2 typy učitele:
paidotrop
snaha, aby děti výuku prožívaly, aktivace dětí, vybrat to důležité, názorná výuka dle různých metod, snaha o pochopení
logotrop
typ učitele, který dbá na dril, pamětní teoretické učení. Kvantita na úkor kvality
Styl výchovy:
demokratický → prostor pro diskusi, rovnocenná práce, spravedlnost, tolerance, respekt, interakce → ideální typ
liberální → povolný, shovívavý, moc hodný, nechává se ovládat dětmi, bez kázně → zavládne anarchie
autoritativní či autokratický → pasivita žáků, strach, napětí, ne přirozená autorita, ale autorita z důsledku strachu. Vše, jak on řekne, nepřipouští diskusi, necitlivý přístup.
Podle Hippokrata a jeho temperamentové typologie:
melancholik → přecitlivělý, nervově labilní, pesimistický, zadumán do sebe, kritický vůči okolí, vztahy dlouhodobé a hluboké
flegmatik → klid, vyrovnanost, pomalost, neotřesitelnost, citově stabilní
cholerik → rychle vybouchne, ale zase se tak rychle uklidní → vznětlivost
sangvinik → společenský, družný, veselý, ale i povrchní, nezodpovědný, optimistický
Dvě základní funkce UOV – výchovně vzdělávací a organizátorská.
Hlavním úkolem – vzdělávat a vychovávat žáky, aby si osvojili všechny vědomosti a dovednosti nezbytné k výkonu kvalifikovaného odborného povolání a mohli se tak zapojit do běžného života (praxe).
Kvalifikace UOV:
vyučení v oboru
SŠ s maturitou
DPS nebo Bc studium
Osobnost UOV:
kvalifikace
pedagogické zkušenosti
pedagogický takt
organizační schopnosti
komunikativnost
Požadavky kladené na UOV:
předává žákům vědomosti a dovednosti, aby si zdokonalili zručnost
dosahuje předpokládanou profesionální úroveň
je všestranně vzdělaný
umí jasně a srozumitelně vysvětlovat a předávat pracovní činnosti
je rozhodný a trpělivý
má dobrý vztah k mládeži
je náročný na žáky, má k nim úctu
je důsledný
má přiměřené požadavky
dobrá znalost oboru
vede žáky k sebekritice, zodpovědnosti, samostatnosti, k nepřeceňování vlastních sil
UOV se pohybuje ve složitých vztazích:
UOV žák, UOV učební skupina, UOV a UOV, UOV a učitelé, UOV a vychovatelé, UOV a rodiče žáků, UOV a VUOV