Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (441 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Chov zvířat → integruje poznatky z biologie, chemie, mechanizace a ekonomiky.

25. Osobnost učitele odborných předmětů, vzdělání učitele, osobnost učitele.

  • Věda, která se zabývá osobou učitele a vychovatele se nazývá pedeutologie

Učitel

  • je osoba, která nějakým způsobem řídí výchovně-vzdělávací proces. Je jak objektem, tak subjektem (zpětná vazba, interakce mezi učitelem a žáky). Vychovatel jen výchovná složka

  • v minulosti měl učitel na starosti ještě pomocné práce, zpěv (viz. kantor). Do 18. st. často i negramotní (vysloužilci z vojska, např.,). Už Komenský tvrdil, že učitel by měl být odborně vzdělán. Vyučovali i kněží (vyšší úroveň)

2 typy učitele:

  1. paidotrop

  • snaha, aby děti výuku prožívaly, aktivace dětí, vybrat to důležité, názorná výuka dle různých metod, snaha o pochopení

  1. logotrop

  • typ učitele, který dbá na dril, pamětní teoretické učení. Kvantita na úkor kvality

Styl výchovy:

  1. demokratický → prostor pro diskusi, rovnocenná práce, spravedlnost, tolerance, respekt, interakce → ideální typ

  2. liberální → povolný, shovívavý, moc hodný, nechává se ovládat dětmi, bez kázně → zavládne anarchie

  3. autoritativní či autokratický → pasivita žáků, strach, napětí, ne přirozená autorita, ale autorita z důsledku strachu. Vše, jak on řekne, nepřipouští diskusi, necitlivý přístup.

Podle Hippokrata a jeho temperamentové typologie:

  1. melancholik → přecitlivělý, nervově labilní, pesimistický, zadumán do sebe, kritický vůči okolí, vztahy dlouhodobé a hluboké

  2. flegmatik → klid, vyrovnanost, pomalost, neotřesitelnost, citově stabilní

  3. cholerik → rychle vybouchne, ale zase se tak rychle uklidní → vznětlivost

  4. sangvinik → společenský, družný, veselý, ale i povrchní, nezodpovědný, optimistický

Dvě základní funkce UOV – výchovně vzdělávací a organizátorská.

Hlavním úkolemvzdělávat a vychovávat žáky, aby si osvojili všechny vědomosti a dovednosti nezbytné k výkonu kvalifikovaného odborného povolání a mohli se tak zapojit do běžného života (praxe).

Kvalifikace UOV:

  • vyučení v oboru

  • SŠ s maturitou

  • DPS nebo Bc studium

Osobnost UOV:

  • kvalifikace

  • pedagogické zkušenosti

  • pedagogický takt

  • organizační schopnosti

  • komunikativnost

Požadavky kladené na UOV:

  • předává žákům vědomosti a dovednosti, aby si zdokonalili zručnost

  • dosahuje předpokládanou profesionální úroveň

  • je všestranně vzdělaný

  • umí jasně a srozumitelně vysvětlovat a předávat pracovní činnosti

  • je rozhodný a trpělivý

  • má dobrý vztah k mládeži

  • je náročný na žáky, má k nim úctu

  • je důsledný

  • má přiměřené požadavky

  • dobrá znalost oboru

  • vede žáky k sebekritice, zodpovědnosti, samostatnosti, k nepřeceňování vlastních sil

UOV se pohybuje ve složitých vztazích:

UOV žák, UOV učební skupina, UOV a UOV, UOV a učitelé, UOV a vychovatelé, UOV a rodiče žáků, UOV a VUOV

Témata, do kterých materiál patří