Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (441 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Zásada komplexního rozvoje žáka – rozvoj poznávací, postojové a psychomotorické složky osobnosti žáka.

Vztah základních didaktických kategorií k didaktickým zásadám

Výukové cíle Všechny vyuč. zásady ve vzájemné provázanosti

Obsah výuky Zásada trvalosti, vědeckosti, spojení teorie s praxí

Výukové metody Všechny vyuč. zásady ve vzájemné provázanosti

Výukové formy Všechny vyuč. zásady ve vzájemné provázanosti

Výukové prostředky Zásada názornosti, uvědomělosti a aktivity, zásada spojení teorie s praxí, zásada zpětné vazby.

Didaktické zásady na sebe úzce navazují, vzájemně se prolínají a doplňují. Mají platnost při výuce všech předmětů na všech typech škol.

S ohledem na odborné předměty lze shrnout některé poznatky z uplatňování didaktických zásad a uspořádat je pro učitele do zjednodušených pravidel:

  • Dát žákům možnost samostatného myšlení a poznávání.

  • Dbát na to, aby žáci ve výuce odborných předmětů pracovali vždy cílevědomě. Uvědoměle a aktivně.

  • Upevňovat osvojené poznatky především ze základního učiva, protože ty tvoří základ pro získávání nových vědomostí a dovedností.

  • Zajistit zpětnou vazbu. Tím je dosaženo kvalitnějších vědomostí a dovedností.

  • Dbát na diferencovaný přístup žákům.

  • Dbát na jasné stanovení a důsledné uplatňování výchovných a vzdělávacích cílů.

  • Dbát na důsledné uplatňování názornosti ve výuce.

  • Nepodceňovat ani nepřeceňovat žáky.

4. Cíle středoškolského odborného vzdělávání v ČR, Hierarchie cílů. Kompetence absolventa, stanovování cílů, konkrétní případy a aplikace na konkrétní obor. Práce s cíli ve vyučovací jednotce

Výukový cíl:

  • Ujasněný zamýšlený výsledek učební činnosti, ke kterému pedagog s žáky (studenty) směřuje. Nebo

  • Cílový stav subjektu, který se učí (žáka, studenta).

Podle zaměření na určitou oblast dělíme cíle na:

  • Kognitivní – sledují vytváření vědomostí a intelektuálních dovedností)

  • Psychomotorické – sledují vytváření psychomotorických dovedností, např. Kreslení, manipulace s materiály, se stroji apod.)

  • Afektivní (postojové)-zahrnují osvojování postojů, vytváření hodnotových orientací a odpovídající chování.

Hierarchie cílů:

Cíle vyšší(obecnější) Cíle nižší (konkrétnější)

Cíle školy – cíle předmětu – cíle ročníku – cíle tematického celku – cíle tématu – cíle hodiny

Vlastnosti konkrétních cílů:

  • Konzistentní - tzn. nižší (konkrétnější cíle) musí směřovat k dosažení cílů vyšších (vzdálenějších, obecnějších).

  • Jednoznačné – jejich formulace by neměla připouštět různý výklad.

  • Přiměřené – měli by odpovídat reálným možnostem jednotlivých žáků.

  • Kontrolovatelné – měli by být formulovány tak, aby bylo možné ověřit jejich dosažení.

Formulace konkrétních cílů by měla obsahovat:

Témata, do kterých materiál patří