Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Zásada komplexního rozvoje žáka – rozvoj poznávací, postojové a psychomotorické složky osobnosti žáka.
Vztah základních didaktických kategorií k didaktickým zásadám
Výukové cíle Všechny vyuč. zásady ve vzájemné provázanosti
Obsah výuky Zásada trvalosti, vědeckosti, spojení teorie s praxí
Výukové metody Všechny vyuč. zásady ve vzájemné provázanosti
Výukové formy Všechny vyuč. zásady ve vzájemné provázanosti
Výukové prostředky Zásada názornosti, uvědomělosti a aktivity, zásada spojení teorie s praxí, zásada zpětné vazby.
Didaktické zásady na sebe úzce navazují, vzájemně se prolínají a doplňují. Mají platnost při výuce všech předmětů na všech typech škol.
S ohledem na odborné předměty lze shrnout některé poznatky z uplatňování didaktických zásad a uspořádat je pro učitele do zjednodušených pravidel:
Dát žákům možnost samostatného myšlení a poznávání.
Dbát na to, aby žáci ve výuce odborných předmětů pracovali vždy cílevědomě. Uvědoměle a aktivně.
Upevňovat osvojené poznatky především ze základního učiva, protože ty tvoří základ pro získávání nových vědomostí a dovedností.
Zajistit zpětnou vazbu. Tím je dosaženo kvalitnějších vědomostí a dovedností.
Dbát na diferencovaný přístup žákům.
Dbát na jasné stanovení a důsledné uplatňování výchovných a vzdělávacích cílů.
Dbát na důsledné uplatňování názornosti ve výuce.
Nepodceňovat ani nepřeceňovat žáky.
4. Cíle středoškolského odborného vzdělávání v ČR, Hierarchie cílů. Kompetence absolventa, stanovování cílů, konkrétní případy a aplikace na konkrétní obor. Práce s cíli ve vyučovací jednotce
Výukový cíl:
Ujasněný zamýšlený výsledek učební činnosti, ke kterému pedagog s žáky (studenty) směřuje. Nebo
Cílový stav subjektu, který se učí (žáka, studenta).
Podle zaměření na určitou oblast dělíme cíle na:
Kognitivní – sledují vytváření vědomostí a intelektuálních dovedností)
Psychomotorické – sledují vytváření psychomotorických dovedností, např. Kreslení, manipulace s materiály, se stroji apod.)
Afektivní (postojové)-zahrnují osvojování postojů, vytváření hodnotových orientací a odpovídající chování.
Hierarchie cílů:
Cíle vyšší(obecnější) Cíle nižší (konkrétnější)
Cíle školy – cíle předmětu – cíle ročníku – cíle tematického celku – cíle tématu – cíle hodiny
Vlastnosti konkrétních cílů:
Konzistentní - tzn. nižší (konkrétnější cíle) musí směřovat k dosažení cílů vyšších (vzdálenějších, obecnějších).
Jednoznačné – jejich formulace by neměla připouštět různý výklad.
Přiměřené – měli by odpovídat reálným možnostem jednotlivých žáků.
Kontrolovatelné – měli by být formulovány tak, aby bylo možné ověřit jejich dosažení.
Formulace konkrétních cílů by měla obsahovat: