Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Hodnotové poznatky techniky v souvislosti s aspekty ekologickými, ekonomicko-hospodářskými aj.
Integrace technických a přírodních věd.
Teoretické poznatky průmyslové praxe na tvorbu životního prostředí.
Vědomostní připravenost a manuální zručnost.
Kvalita výuky je přímo úměrná stupni vzdělání učitele, jeho odborným i praktickým zkušenostem a materiálovému zabezpečení školy.
Didaktika odborných předmětů řeší i otázky vědecké úrovně předmětu, určuje rozsah a množství učiva při plnění stanovených cílů.
Hierarchie uvedených disciplín
PEDAGOGIKA
DIDAKTIKA
OBOROVÁ DIDAKTIKA
SPECIÁLNÍ DIDAKTIKA (metodika)
Kurikulární reforma – proběhla v minulosti v ČR. Zavádí pojem „Rámcové vzdělávací programy.“ Dnes se již chystá nová reforma z důvodů slučování výuky některých oborů. Např skupina oboru 36. MOV.
Problematika začlenění poznatků vědy a techniky do výuky odborných předmětů je charakterizována třemi navazujícími systémy:
Vědecký systém
Didaktický systém
Projekt výuky
Vědecký systém – tvořen systémem poznatků, které jsou uspořádány tak, aby ve vzájemné souvislosti sloužily potřebám a dalšímu rozvoji vědy. Nejsou tedy uspořádány podle zákonitostí poznávacího procesu.
Didaktický systém – zabezpečuje vyjádření smyslu pojetí cílů a obsahu výuky, včetně vztahu k dalším vzdělávacím obsahům. Na úroveň didaktického systému musí být z hlediska výuky technických předmětů vytvořen systém poznatků z vybraných oblastí techniky, které jsou uspořádány do logického systému vhodného z hlediska postupu poznání a rozvoje žáků. Měl by vést ke správnému osvojení technických názvů, poznatků a postupů.
Projekt výuky – představuje konkrétní realizaci didaktického systému pro daný vyučovací předmět. Jsou uplatňovány poznatky teorií tvorby kurikula. Jedním ze zdrojů jsou návrhy didaktického systému a stanovení VV cílů, metod, vyučovacích forem, včetně logické návaznosti předkládaného učiva. Při projektování výuky je důležitý výběr učiva, který by měl vést k efektivnímu osvojení a zařazení poznatků do didaktického systému. Obsah musí být srozumitelný všem žákům. Dělení základního a rozšiřujícího učiva.
Pojem a podstata vyučovacího procesu
Vyučovací proces – záměrné, cílevědomé a soustavné vedení žáků, směřující k dosažení stanovených výchovně – vzdělávacích cílů.
Vede k osvojení soustavy vědomostí a dovedností a k rozvoji duševních a tělesných schopností a k utváření osobnosti žáka.
Nejde o prosté předávání vědomostí a dovedností, ale o složitý sociální proces podmíněný mnoha faktory.
Proces vzájemného působení (interakce mezi učitelem a žákem).
Proces výchovně – vzdělávací.
Základní činitelé vyučovacího procesu – učitel, žák, učivo