Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (441 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • Hodnotové poznatky techniky v souvislosti s aspekty ekologickými, ekonomicko-hospodářskými aj.

  • Integrace technických a přírodních věd.

  • Teoretické poznatky průmyslové praxe na tvorbu životního prostředí.

  • Vědomostní připravenost a manuální zručnost.

Kvalita výuky je přímo úměrná stupni vzdělání učitele, jeho odborným i praktickým zkušenostem a materiálovému zabezpečení školy.

Didaktika odborných předmětů řeší i otázky vědecké úrovně předmětu, určuje rozsah a množství učiva při plnění stanovených cílů.

Hierarchie uvedených disciplín

PEDAGOGIKA

DIDAKTIKA

OBOROVÁ DIDAKTIKA

SPECIÁLNÍ DIDAKTIKA (metodika)

Kurikulární reforma – proběhla v minulosti v ČR. Zavádí pojem „Rámcové vzdělávací programy.“ Dnes se již chystá nová reforma z důvodů slučování výuky některých oborů. Např skupina oboru 36. MOV.

Problematika začlenění poznatků vědy a techniky do výuky odborných předmětů je charakterizována třemi navazujícími systémy:

  • Vědecký systém

  • Didaktický systém

  • Projekt výuky

Vědecký systém – tvořen systémem poznatků, které jsou uspořádány tak, aby ve vzájemné souvislosti sloužily potřebám a dalšímu rozvoji vědy. Nejsou tedy uspořádány podle zákonitostí poznávacího procesu.

Didaktický systém – zabezpečuje vyjádření smyslu pojetí cílů a obsahu výuky, včetně vztahu k dalším vzdělávacím obsahům. Na úroveň didaktického systému musí být z hlediska výuky technických předmětů vytvořen systém poznatků z vybraných oblastí techniky, které jsou uspořádány do logického systému vhodného z hlediska postupu poznání a rozvoje žáků. Měl by vést ke správnému osvojení technických názvů, poznatků a postupů.

Projekt výuky – představuje konkrétní realizaci didaktického systému pro daný vyučovací předmět. Jsou uplatňovány poznatky teorií tvorby kurikula. Jedním ze zdrojů jsou návrhy didaktického systému a stanovení VV cílů, metod, vyučovacích forem, včetně logické návaznosti předkládaného učiva. Při projektování výuky je důležitý výběr učiva, který by měl vést k efektivnímu osvojení a zařazení poznatků do didaktického systému. Obsah musí být srozumitelný všem žákům. Dělení základního a rozšiřujícího učiva.

Pojem a podstata vyučovacího procesu

Vyučovací proces – záměrné, cílevědomé a soustavné vedení žáků, směřující k dosažení stanovených výchovně – vzdělávacích cílů.

  • Vede k osvojení soustavy vědomostí a dovedností a k rozvoji duševních a tělesných schopností a k utváření osobnosti žáka.

  • Nejde o prosté předávání vědomostí a dovedností, ale o složitý sociální proces podmíněný mnoha faktory.

  • Proces vzájemného působení (interakce mezi učitelem a žákem).

  • Proces výchovně – vzdělávací.

Základní činitelé vyučovacího procesu – učitel, žák, učivo

Témata, do kterých materiál patří