Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (441 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

První stupeň vyučovacího procesu – živé nazírání, výsledek – počitky, vjemy a představy.

Druhý stupeň – poznání – abstrakční myšlení. Umožňuje postihnout vnitřní podstatu věcí a jevů, jejich souvislosti a vztahy. Významnou roli hraje přemyšlení.

Třetí stupeň – ověření správnosti a pravdivosti získaných znalostí. K tomu dochází při praktické činnosti u žáků středních i vysokých škol.

Činnost učitele odborných předmětů – řídící činnost, navozování a usměrňování aktivit žáků a studentů. Ty realizuje v průběhu 1. přípravné, 2. realizační, 3. kontrolní a 4. hodnotící fázi VP. Vychází přitom z vědomostní úrovně žáků, provádí činnost diagnostickou a na základně toho volí metody, formy a prostředky výuky, které směřují k výchovně vzdělávacím cílům.

Činnost žáků – aktivní osvojování vědomostí a dovedností, formování schopností, zájmů, citů, motivů, vůle chování, jednání atd. činnost žáků je chápána jako systém aktivních a cílevědomých úkolů, které pří něm tvůrčím způsobem poznávají.

Obsah učiva odborných předmětů – transformovaná soustava vědeckých poznatků a činností, které jsou osvojovány. Z pohledu rozvoje žákovy osobnosti můžeme VP rozčlenit na stránku obsahovou, procesuální(dějovou), formální (vnější podmínky VP), vzdělávací a výchovnou.

Didaktická klasifikace učiva

Učivo – didakticky transformovaná soustava poznatků a činností, které si mají žáci osvojit v podobě vědomostí, dovedností a dalších kvalit – návyků, postojů, schopností a zájmů. Soustava poznatků sestavena dle didaktických zásad. Průběh a výsledky VP jsou ovlivněny povahou učiva.

Učitel musí provést didaktickou analýzu učiva a na základě ní stanovit optimální postup. Hovoříme o didaktické klasifikaci učiva a rozlišujeme:

Vědomostí – vzájemně související fakta, soustavy pojmů, zákonů, pravidel a poznatků z oblasti společenských, přírodních a technických oborů. Učitel odborných předmětů předává žákům poznatky v podobě osvojených vědomostí tak, jak je sám pochopil a ztotožnil se s nimi a případně jaké k nim má výhrady. Základem vědomostí jsou procesy vnímání a paměti.

Vědomosti členíme na: představy, pojmy, fakta, vztahy a složité vědomosti.

Dovednosti – osvojené praktické úlohy, které žák může vykonávat na základě získaných vědomostí. Vznikají-li v oblasti smyslové a pohybové činnosti, hovoříme o motorických, popřípadě senzomotorických dovednostech.

Příklad: kreslení strojních součástí a schémat a pod.

Pokud mají povahu vnitřních myšlenkových operací, jsou to intelektuální dovednosti.

Příklad: odvození vztahu pro namáhání šroubu a pod.

Členění dovedností:

  • jednoduché (práce s jednoduchým nástrojem),

  • složité (obsluha výrobní linky, řízení automobilu),

  • kombinované (řízení podniku, řízení vyučovacího procesu), intelektuální (kreslení, hra na nástroj, recitace apod.)

Témata, do kterých materiál patří