Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (441 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Návyky – zautomatizované dovednosti nebo jejich části. V odborných předmětech: správné pracovní návyky, důsledné dodržování technologických postupů a pracovních operací, bezpečnost práce.

Schopnosti – projevují se tím, že žák si uvědomuje a chápe obsah učiva, poznává význam různých předmětů a informací. Schopností jsou: rozumové (paměť, pozornost, představivost, myšlení), smyslové (vnímání tónů, zvuků, barev), pohybové (rychlost, koordinovanost pohybů), společensko – organizační (umělecké, technické, sportovní).

Zájmy – nejsilnější a nejúčinnější motivace lidské činnosti. Projevují se v zaměřenosti osobnosti a spočívají ve volbě určitých podnětů (např. vztahů, potřeb, způsobů apod.). Pro učení jsou významné a mají výchovnou hodnotu. Existuje značná diferenciace zájmů (podle zaměření, obsahu, rozsahu, případně věkové a sociální podmíněností). V odborných předmětech je důležité vytvoření dominantního zájmu jako základu každé specializace.

Postoje – vyjadřují stanovisko, které žák zaujal k cílům, úkolům, jevům, práci, přírodě, povinnostem apod.

Funkce a etapy vyučovacího procesu

Funkce VP:

  • Informativní (předání informace).

  • Formativní (formuje osobnost žáka).

  • Instrumentální funkce (osvojené vědomosti a dovednosti se stávají nástroji – instrumenty dalších učebních aktivit.

  • Integrující funkce (spojuje všechny předešlé funkce)

Etapy VP:

  • Motivační (příprava žáků k osvojení učiva).

  • Expoziční (zaměřena na vytváření a osvojování nových vědomostí a dovedností).

  • Fixační etapa (upevňování a prohlubování osvojeného učiva).

  • Verifikační etapa (ověřování vědomostí a dovedností žáků)

Zásady – obecné požadavky, které v souladu s jednotlivými cíli VV a ve spojitosti se základními zákonitostmi VP určují charakter vyučování. Týkají se všech etap VP, všech metod a forem VVP. Představují systém vědecky zdůvodněných požadavků, pravidel procesu výuky a vymezují jeho obsah. S výukou odborných předmětů mají úzkou spojitost tyto:

  • Zásada vědeckosti.

  • Zásada názornosti

  • Zásada uvědomělosti a aktivity.

  • Zásada soustavnosti.

  • Zásada přiměřenosti.

  • Zásada trvalosti.

  • Zásada zpětné vazby.

  • Zásada spojení teorie s praxí.

  • Zásada komplexního rozvoje osobnosti žáka

Zásada vědeckosti – použití vědy jako zdroje systému faktů, pojmů a zákonitostí, které jsou předkládány žákům. Technické požadavky jsou zpracovány odborně i metodicky a diferencovány do jednotlivých ročníků středních škol. Musí být zajištěna návaznost mezi odbornými předměty i ostatními předměty v rámci mezipředmětových vztahů. Rozvoj technických věd klade požadavky na sledování vývoje techniky a vzdělávání se. Důležitá je práce s odbornou literaturou, časopisy atd.

Zásada názornosti – vede k vytváření technických představ na základě smyslového poznání skutečných předmětů, procesů a jevů přímo nebo v jejich názorném zobrazení. „zlaté pravidlo úspěšného vyučování“.

Témata, do kterých materiál patří