Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Didaktika-odbornych-predmetu-st__tnice-2019

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (441 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Práce učitele s výukovými cíli

S výukovými cíli je třeba pracovat ve všech fázích vyučovacího procesu i ve všech částech vyučovací jednotky. Při přípravě výuky učitel sleduje cíle obecné i konkrétní, stanovuje cíle vyučovacích jednotek v přípravě na výuku.

Na začátku vyučovací jednotky žákům sdělujeme vzdělávací cíle s ohledem na budoucí výkony žáků (co se žáci naučí). V některých případech je naší strategií vzdělávací cíle nesdělovat (žáci k nim mají dospět sami) a cíle tedy nesdělujeme. Výchovné cíle žákům nesdělujeme.

V průběhu výuky učitel sleduje plnění cílů vyučovací jednotky a v případě potřeby cíle přizpůsobí daným podmínkám. Je třeba si uvědomit, že je rozdíl mezi cílem vyučovací jednotky a cílem např. tématu. K naplnění cíle tématu může posloužit i samostatná práce a samostudium doma.

Na konci vyučovací jednotky je třeba zhodnotit naplnění cíle, zhodnotit práci žáků, informovat je o úspěchu (neúspěchu), pochválit za snahu a dobré výsledky a naznačit další postup.

Národní program vzdělávání v České republice, tzv. Bílá kniha, a zákon č. 561/2004 Sb.o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) zavádějí do vzdělávací soustavy nový systém vzdělávacích dokumentů. Kurikulární dokumenty jsou tvořeny na dvou úrovních (viz. schéma) :

  • Státní úroveň - v podobě Národního programu vzdělávání a rámcových vzdělávacích programů (RVP). RVP jsou schvalovány na státní úrovni a zpracovány pro obory vzdělání zařazené v nové soustavě oborů vzdělání.

  • Školní úroveň – v podobě školních vzdělávacích programů (ŠVP), podle kterých se uskutečňuje vzdělávání v konkrétní škole. Školní vzdělávací program si zpracuje každá škola sama v souladu s RVP příslušného oboru a a přihlédnutím ke konkrétním potřebám žáků a podmínkám škol na základě manuálů pro tvorbu ŠVP. Na každé odborné škole může být více školních vzdělávacích programů podle toho, kolik oborů škola zajišťuje.

RVP pro střední odborné vzdělávání jsou (Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání 23-41-M/01):

  • státem vydané pedagogické (kurikulární) dokumenty, které vymezují závazné požadavky na vzdělávání v jednotlivých stupních a oborech vzdělání, tzn. zejména výsledky vzdělávání, kterých má žák v závěru studia dosáhnout, obsah vzdělávání, základní podmínky realizace vzdělávání a pravidla pro tvorbu školních vzdělávacích programů;

  • závazným dokumentem pro všechny školy poskytující střední odborné vzdělávání, které jsou povinny jej respektovat a rozpracovat do svých školních vzdělávacích programů;

  • veřejně přístupným dokumentem pro pedagogickou i nepedagogickou veřejnost;

  • otevřeným dokumentem, který bude po určitém období platnosti nebo podle potřeby inovován.

Témata, do kterých materiál patří