Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - rozšířenější varianta

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Dále postupně probíráme jednotlivé podmínky působící ve vyučování:

- jednotlivé biologické podmínky a způsob reagování žákova prostředí na ně.

- podrobně uvážíme motivaci žáka - k příslušnému předmětu, k učení, motivaci celkově, jeho cíle, zvídavost, radost z činnosti a z úspěchu, strach z neúspěchu.

- zjišťujeme žákovy podmínky v rodině a ve skupině vrstevníků - zda tam nejsou tíživé konflikty, napětí, zdroj žákova strachu, podceňování školy a vzdělání, nebo naopak přehnaně vysoké požadavky na prospěch…

- ověříme si, zda žák ovládá předchozí nezbytné vědomosti a dovednosti - a teprve pak uvažujeme o jeho schopnostech, popřípadě vyžádáme psychologické vyšetření intelektu.

- ověřujeme si žákovu metodu učení - zda se dovede učit způsobem, který odpovídá danému předmětu.

- ověřujeme si jeho postup řešení problémů, úloh - zda nedošlo k přeskočení nižšího vývojového stadia ve vývoji operací, apod.

Přestože máme omezený čas, snažíme se brát v úvahu co nejvíce působících činitelů. Chceme vystihnout nejen dílčí nedostatky žáka, ale pokud možno celou jeho osobnost, jeho způsob života a vývoj. Zjištění jedné dílčí příčiny žákova neúspěchu zpravidla nestačí k vysvětlení a nápravě.

19. Psychologická podstata a cíl výchovy. Výchova vybraných aspektů osobnosti: formování zájmů, sebehodnocení a sebepojetí. Morální usuzování. Změny osobnosti a převýchova.

Psychologie výchovy - součást pedagogické psy, zabývající se zákonitostmi výchovy.

Výchova - proces záměrného a cílevědomého vytváření a ovlivňování podmínek umožňujících optimální rozvoj každého jedince v souladu s individuálními dispozicemi a stimulujících jeho vlastní snahu stát se autentickou, vnitřně integrovanou a socializovanou osobností.

Učitel se snaží přivést žáky k svědomitému plnění úkolů v příslušném předmětu. K tomu především: vytyčuje požadavek; kontroluje jeho plnění; podle výsledku kontroly reguluje činnost žáků, chválí je - odměna, při nesplnění požadavku jej opakuje, vysvětluje a zdůvodňuje - přesvědčování, popř. napomíná a uděluje trest.

Výchova založená na odměnách je efektivnější než výchova založená na trestech.

Metody (prostředky) výchovy - vedle samostatné skupiny vyučovacích metod mezi ně patří působení příkladem, odměny a tresty, příkazy, diskuse aj. Podoba a dosahy výchovné metody působí v kontextu celkového výchovného stylu - autoritativního, liberálního, demokratického (podrobně viz. otázka č. 23)

Vyučovací metody - charakterizují činnost učitele vedoucí žáka k dosažení stanovených cílů.

Klasifikovat tyto metody lze: podle fází vyučovacího procesu: utváření, upevňování, prověřování vědomostí; podle způsobu: slovní, názorné, praktické; podle charakteru specifické činnosti: metody uplatňované v jednotlivých předmětech; podle způsobu interakce mezi učitelem a žáky: frontální, skupinové, individuální.

Témata, do kterých materiál patří