Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Dále postupně probíráme jednotlivé podmínky působící ve vyučování:
- jednotlivé biologické podmínky a způsob reagování žákova prostředí na ně.
- podrobně uvážíme motivaci žáka - k příslušnému předmětu, k učení, motivaci celkově, jeho cíle, zvídavost, radost z činnosti a z úspěchu, strach z neúspěchu.
- zjišťujeme žákovy podmínky v rodině a ve skupině vrstevníků - zda tam nejsou tíživé konflikty, napětí, zdroj žákova strachu, podceňování školy a vzdělání, nebo naopak přehnaně vysoké požadavky na prospěch…
- ověříme si, zda žák ovládá předchozí nezbytné vědomosti a dovednosti - a teprve pak uvažujeme o jeho schopnostech, popřípadě vyžádáme psychologické vyšetření intelektu.
- ověřujeme si žákovu metodu učení - zda se dovede učit způsobem, který odpovídá danému předmětu.
- ověřujeme si jeho postup řešení problémů, úloh - zda nedošlo k přeskočení nižšího vývojového stadia ve vývoji operací, apod.
Přestože máme omezený čas, snažíme se brát v úvahu co nejvíce působících činitelů. Chceme vystihnout nejen dílčí nedostatky žáka, ale pokud možno celou jeho osobnost, jeho způsob života a vývoj. Zjištění jedné dílčí příčiny žákova neúspěchu zpravidla nestačí k vysvětlení a nápravě.
19. Psychologická podstata a cíl výchovy. Výchova vybraných aspektů osobnosti: formování zájmů, sebehodnocení a sebepojetí. Morální usuzování. Změny osobnosti a převýchova.
Psychologie výchovy - součást pedagogické psy, zabývající se zákonitostmi výchovy.
Výchova - proces záměrného a cílevědomého vytváření a ovlivňování podmínek umožňujících optimální rozvoj každého jedince v souladu s individuálními dispozicemi a stimulujících jeho vlastní snahu stát se autentickou, vnitřně integrovanou a socializovanou osobností.
Učitel se snaží přivést žáky k svědomitému plnění úkolů v příslušném předmětu. K tomu především: vytyčuje požadavek; kontroluje jeho plnění; podle výsledku kontroly reguluje činnost žáků, chválí je - odměna, při nesplnění požadavku jej opakuje, vysvětluje a zdůvodňuje - přesvědčování, popř. napomíná a uděluje trest.
Výchova založená na odměnách je efektivnější než výchova založená na trestech.
Metody (prostředky) výchovy - vedle samostatné skupiny vyučovacích metod mezi ně patří působení příkladem, odměny a tresty, příkazy, diskuse aj. Podoba a dosahy výchovné metody působí v kontextu celkového výchovného stylu - autoritativního, liberálního, demokratického (podrobně viz. otázka č. 23)
Vyučovací metody - charakterizují činnost učitele vedoucí žáka k dosažení stanovených cílů.
Klasifikovat tyto metody lze: podle fází vyučovacího procesu: utváření, upevňování, prověřování vědomostí; podle způsobu: slovní, názorné, praktické; podle charakteru specifické činnosti: metody uplatňované v jednotlivých předmětech; podle způsobu interakce mezi učitelem a žáky: frontální, skupinové, individuální.