Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - rozšířenější varianta

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

17. Psychologie poznávací a diagnostické činnosti pedagoga. Metody: pozorování, rozbor výsledků činnosti, rozhovoru. Sociometrie. Psychologická anamnéza. Pedagogicko-psychologická charakteristika žáka.

Psychodiagnostiku lze definovat jako aplikovanou psychologickou disciplínu, jejímž úkolem je zjišťování a měření duševních vlastností a stavů, popřípadě dalších charakteristik individua. Je těsně spjata s psychologií osobnosti a s diferenciální psychologií. Hartl (2000) ji ve svém Psychologickém slovníku definuje jako rozpoznání rozdílnosti stavů člověka v daném okamžiku proti minulému stavu či v porovnání s jinými lidmi. Typicky americké vymezení prezentují Korchin a Schuldberg (1981), kteří ji popisují jako proces, který:

  • užívá více procedur, postupů,

  • zamýšlející exploatovat (využívat?) různé oblasti psychologických funkcí, a to na vědomé a nevědomé úrovni,

  • užívající projektivní metody stejně jako objektivní a standardizované testy, přičemž interpretace může pozůstávat ze symbolických znaků stejně jako ze skórovatelných odpovědí,

  • s cílem popisovat individuální prvky v personologických termínech spíše než v normativních termínech.

Dorschův slovník (1998) zahrnuje pod termín psychologická diagnostika všechny metody a jejich užití pro měření, respektive popis interindividuálních a intraindividuálních odlišností.

Medicínské pojetí vychází z toho, že diagnostika je činnost směřující k zjištění projevů a příznaků choroby s cílem odhalit její příčiny, způsob léčby a prognózu vyléčení. Naproti tomu psychologický přístup se nezabývá jen patologií, nýbrž hlavně zjištěním, popisem a utříděním všech (i nepatetických, tzv. normálních) charakteristik jedince.

Možnosti a odborné kompetence - tedy využití psychodiagnostiky :

může provádět pouze odborník, psycholog s praxí - metodami, postupy tomu určenými (anamnéza, rozhovor, dotazník, test ...), v oblastech : poradenství (ve firmách, školách ), předmanželské a manželské poradny (sexuální,medicínské),poradenství na úřadu práce ( výběr zaměstnání ) , poradenství zaměstnavatele (nadřízený, podřízený ), diagnostika managementu (výběr, výcvik, kontrola, hodnocení), diagnostika vedení (jak rozmístit vedoucí kádry ...), podmínky výchovy a příčina výchovných obtíží - dědičnost, prostředí, sociální podmínky.

Psychodiagnostické metody:

I. Klinické metody- pozorování – rozhovor – anamnéza - analýza spontánních produktů

II. Testové metody

a) výkonové testy - testy inteligence

- testy specifických schopností a jednotlivých psychických funkcí

- testy vědomosti

b) testy osobnosti - projektivní testy (verbální, grafické, manipulační)

- objektivní testy osobnosti

- dotazníky (jednodimenziální, vícedimenziální)

- posuzovací stupnice (sebeposuzovácí, “objektivní”)

Témata, do kterých materiál patří