Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
17. Psychologie poznávací a diagnostické činnosti pedagoga. Metody: pozorování, rozbor výsledků činnosti, rozhovoru. Sociometrie. Psychologická anamnéza. Pedagogicko-psychologická charakteristika žáka.
Psychodiagnostiku lze definovat jako aplikovanou psychologickou disciplínu, jejímž úkolem je zjišťování a měření duševních vlastností a stavů, popřípadě dalších charakteristik individua. Je těsně spjata s psychologií osobnosti a s diferenciální psychologií. Hartl (2000) ji ve svém Psychologickém slovníku definuje jako rozpoznání rozdílnosti stavů člověka v daném okamžiku proti minulému stavu či v porovnání s jinými lidmi. Typicky americké vymezení prezentují Korchin a Schuldberg (1981), kteří ji popisují jako proces, který:
užívá více procedur, postupů,
zamýšlející exploatovat (využívat?) různé oblasti psychologických funkcí, a to na vědomé a nevědomé úrovni,
užívající projektivní metody stejně jako objektivní a standardizované testy, přičemž interpretace může pozůstávat ze symbolických znaků stejně jako ze skórovatelných odpovědí,
s cílem popisovat individuální prvky v personologických termínech spíše než v normativních termínech.
Dorschův slovník (1998) zahrnuje pod termín psychologická diagnostika všechny metody a jejich užití pro měření, respektive popis interindividuálních a intraindividuálních odlišností.
Medicínské pojetí vychází z toho, že diagnostika je činnost směřující k zjištění projevů a příznaků choroby s cílem odhalit její příčiny, způsob léčby a prognózu vyléčení. Naproti tomu psychologický přístup se nezabývá jen patologií, nýbrž hlavně zjištěním, popisem a utříděním všech (i nepatetických, tzv. normálních) charakteristik jedince.
Možnosti a odborné kompetence - tedy využití psychodiagnostiky :
může provádět pouze odborník, psycholog s praxí - metodami, postupy tomu určenými (anamnéza, rozhovor, dotazník, test ...), v oblastech : poradenství (ve firmách, školách ), předmanželské a manželské poradny (sexuální,medicínské),poradenství na úřadu práce ( výběr zaměstnání ) , poradenství zaměstnavatele (nadřízený, podřízený ), diagnostika managementu (výběr, výcvik, kontrola, hodnocení), diagnostika vedení (jak rozmístit vedoucí kádry ...), podmínky výchovy a příčina výchovných obtíží - dědičnost, prostředí, sociální podmínky.
Psychodiagnostické metody:
I. Klinické metody- pozorování – rozhovor – anamnéza - analýza spontánních produktů
II. Testové metody
a) výkonové testy - testy inteligence
- testy specifických schopností a jednotlivých psychických funkcí
- testy vědomosti
b) testy osobnosti - projektivní testy (verbální, grafické, manipulační)
- objektivní testy osobnosti
- dotazníky (jednodimenziální, vícedimenziální)
- posuzovací stupnice (sebeposuzovácí, “objektivní”)