Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Vztah učitele a žáka musí být především postaven na vzájemném respektu. Pokud učitel nerespektuje žáka, nemůže očekávat, že žák bude respektovat jeho. Respekt nemůže být postaven na mocenské převaze učitele nebo na důkladně propracovaném školním řádu. Respekt se vyznačuje vzájemnou důvěrou a svobodou. Důvěrou, že nebudu raněn ve svých citech a očekáváních a svobodou otevřeně diskutovat o věcech příjemných i nepříjemných. Zejména na prvním stupni základní školy je vztah mezi dítětem a jeho učitelem či učitelkou zcela zásadní. Dítě potřebuje, aby je měl učitel rád, aby k učiteli cítilo důvěru a aby se na spolupráci a setkávání s ním těšilo. Musí mít pocit, že mu ve škole rozumí, i když dokonale nesplňuje výkonová očekávání, požadavky osnov, i když je v něčem pozadu či naopak velmi napřed. Dítě se potřebuje cítit ve škole spokojené, potřebuje chodit do školy rádo. Pedagogická očekávání nesmí nikdy zastínit potřebu zdravého vývoje dítěte. Ambice učitele děti něčemu naučit nikdy nesmí zastínit ambici mít ve třídě spokojené děti. Děti se chtějí učit, do první třídy se těší, chtějí být velké a chytré. Pokud se chceme dozvědět, zda to děláme dobře, zeptejme se jich, zda se těší i do druhé třídy.
Duševní hygiena:
Mentální hygiena – hygieny duše – duševní hygiena: systém vědecky propracovaných pravidel a rad zaměřených na vytváření podmínek pro duševní činnost, udržení duševního zdraví, duševní růst, upevnění duševní zdatnosti, posílení odolnosti vůči nejrůznějším vlivům negativně ovlivňujícím náš život. V užším slova smyslu jde o boj proti výskytu duševních nemocí (tento postoj se objevuje v anglosas. pojetí).
Tento obor se zabývá v prvé řadě duševně zdravými lidmi (upevnění a posílení dušev. zdraví). Zabývá se však i lidmi na hranici mezi zdravím a nemocí (znovunabytí duš. rovnováhy) a lidmi nemocnými. Od psychoterapie se odlišuje snahou o upevňování relativně dobrého duš. zdraví, v psychoterapii jde spíše o odstraňování poruch. Při stanovení jejích cílů se setkáváme s důrazem na sebevýchovu, zrání osobnosti a duševní klid + soc. interakce, úpravy život. prostředí a prac. prostředí a životosprávy.
Význam duševní hygieny – prevence duševních chorob (neuróz)
prevence somatických onemocnění (utužování imunity)
význam pro zlepšení pracovního výkonu
význam pro životní spokojenost, pohodu
význam pro zlepšování mezilidských vztahů
Duševní hygiena doporučuje: - správnou životosprávu (dostatek spánku, nekouřit, pravidelné střídání práce a odpočinku, zdravá strava…)
-
relaxační techniky (Schulzův autogenní trénink, Jacobsonova relaxace)
-
předcházet stresujícím situacím
Základem duševní hygieny jsou:
objektivní sebepoznání a sebehodnocení
reálný pohled na své okolí, cíle, smysl života
soulad v mezilidských vztazích
orientace v příčinách svých nálad
životospráva