Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - rozšířenější varianta

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Aktivity v každé ze tří základních životních oblastí projevu, ať jde o mezilidské vztahy, práci či hru, vyžadují specifické naladění a přístup.

RODIČOVSKÉ STYLY a jejich vliv na chování dítěte

Autoritativní

Vyžaduje od dětí, aby se chovaly rozumně a společensky na úrovni, která odpovídá jejich věku a schopnostem. Vřelý, pečující, zajímá se o názory a city dětí, denně se s dítětem setkává. Rozhodnutí rodičů bývá dětem zdůvodňováno.

Chování dítěte – nezávislé, sebeprosazující se, kamarádské k vrstevníkům, spolupracující vůči rodičům, spokojené, usilující o co nejlepší výkon, úspěšné.

Autoritářský

Prosazuje moc a ovládání bez oboustranné komunikace. Stanoví absolutní nároky. Vyžaduje poslušnost, úctu k autoritě a tradici, tvrdou práci.

Chování dítěte – sklon k sociální izolaci, postrádá spontaneitu, dívky bývají závislé a bez snahy o dobrý výkon, chlapci sklon k agresivitě vůči vrstevníkům.

Shovívavý

Od dětí žádá málo, přijímající, reagující a orientovaný na děti.

Chování – převládá pozitivní a živé citové ladění, dítě je nezralé, neovládá své impulsy, postrádá přiměřenou společenskou odpovědnost, nedokáže spoléhat na sebe, sklon k agresivitě.

Zanedbávající

Rodič příliš zaměstnaný svými činnostmi, nezúčastněný na životě dětí, bez zájmu o ně. Vyhýbá se oboustranné komunikaci a málo si všímá názorů nebo citů dítěte.

Chování – sklon k náladovosti, nedostatku soustředění, rozmařilost, dítě neovládá svoje city a impulsy, nestojí o školní výuku, časté záškoláctví, sklon k užívání drog.

NEVHODNÉ VÝCHOVNÉ POSTOJE

Výchova úzkostná – přemrštěná ochrana ze strany rodičů, přespřílišná péče, podceňování schopností dítěte.

Dítě závislé, snížená schopnost vlastního rozhodování.

Výchova rozmazlující – přemíra lásky, výkony dětí jsou podceňovány, snaha o udržení citové závislosti, podřizování se náladám dítěte.

Dítě má problémy se socializací, neadekvátní reakce na neúspěch.

Výchova perfekcionistická – nereálný pohled na dítě, přetěžování, očekávání výsledků.

Dítě je zamindrákované, neustále o sobě pochybuje, hledá kompenzaci – drogy, alkohol,…).

Výchova lhostejná – zájem o dítě je minimální, rodiče je sice neodmítají, ale nejsou s nimi v úzkém kontaktu.

Výchova nejednotná – každý z rodičů požaduje něco jiného, požadavky jsou v nerovnováze, nedostatek harmonie ve vztazích otec-matka.

Na dítě se přenáší pocit ohrožení, nejistoty, dítě se učí účelové lži do života.

Výchova zanedbávající a zavrhující – rodiče se o dítě nestarají.

Dítě trpí citovou deprivací, sebepoškozování.

16. Psychohygiena učitele a žáka. Kategorie zdraví, adaptace a maladatptace.

Definice zdraví:

„ Zdraví je celkový (tělesný, psychický, sociální a duchovní) stav člověka, který mu umožňuje dosahovat optimální kvality života a není překážkou obdobnému snažení druhých lidí.“

Témata, do kterých materiál patří