Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Aktivity v každé ze tří základních životních oblastí projevu, ať jde o mezilidské vztahy, práci či hru, vyžadují specifické naladění a přístup.
RODIČOVSKÉ STYLY a jejich vliv na chování dítěte
Autoritativní
Vyžaduje od dětí, aby se chovaly rozumně a společensky na úrovni, která odpovídá jejich věku a schopnostem. Vřelý, pečující, zajímá se o názory a city dětí, denně se s dítětem setkává. Rozhodnutí rodičů bývá dětem zdůvodňováno.
Chování dítěte – nezávislé, sebeprosazující se, kamarádské k vrstevníkům, spolupracující vůči rodičům, spokojené, usilující o co nejlepší výkon, úspěšné.
Autoritářský
Prosazuje moc a ovládání bez oboustranné komunikace. Stanoví absolutní nároky. Vyžaduje poslušnost, úctu k autoritě a tradici, tvrdou práci.
Chování dítěte – sklon k sociální izolaci, postrádá spontaneitu, dívky bývají závislé a bez snahy o dobrý výkon, chlapci sklon k agresivitě vůči vrstevníkům.
Shovívavý
Od dětí žádá málo, přijímající, reagující a orientovaný na děti.
Chování – převládá pozitivní a živé citové ladění, dítě je nezralé, neovládá své impulsy, postrádá přiměřenou společenskou odpovědnost, nedokáže spoléhat na sebe, sklon k agresivitě.
Zanedbávající
Rodič příliš zaměstnaný svými činnostmi, nezúčastněný na životě dětí, bez zájmu o ně. Vyhýbá se oboustranné komunikaci a málo si všímá názorů nebo citů dítěte.
Chování – sklon k náladovosti, nedostatku soustředění, rozmařilost, dítě neovládá svoje city a impulsy, nestojí o školní výuku, časté záškoláctví, sklon k užívání drog.
NEVHODNÉ VÝCHOVNÉ POSTOJE
Výchova úzkostná – přemrštěná ochrana ze strany rodičů, přespřílišná péče, podceňování schopností dítěte.
Dítě závislé, snížená schopnost vlastního rozhodování.
Výchova rozmazlující – přemíra lásky, výkony dětí jsou podceňovány, snaha o udržení citové závislosti, podřizování se náladám dítěte.
Dítě má problémy se socializací, neadekvátní reakce na neúspěch.
Výchova perfekcionistická – nereálný pohled na dítě, přetěžování, očekávání výsledků.
Dítě je zamindrákované, neustále o sobě pochybuje, hledá kompenzaci – drogy, alkohol,…).
Výchova lhostejná – zájem o dítě je minimální, rodiče je sice neodmítají, ale nejsou s nimi v úzkém kontaktu.
Výchova nejednotná – každý z rodičů požaduje něco jiného, požadavky jsou v nerovnováze, nedostatek harmonie ve vztazích otec-matka.
Na dítě se přenáší pocit ohrožení, nejistoty, dítě se učí účelové lži do života.
Výchova zanedbávající a zavrhující – rodiče se o dítě nestarají.
Dítě trpí citovou deprivací, sebepoškozování.
16. Psychohygiena učitele a žáka. Kategorie zdraví, adaptace a maladatptace.
Definice zdraví:
„ Zdraví je celkový (tělesný, psychický, sociální a duchovní) stav člověka, který mu umožňuje dosahovat optimální kvality života a není překážkou obdobnému snažení druhých lidí.“