Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Vývojový úkol adolescence
začlenění společensky poněkud vykořeněného dospívajícího do nové soustavy závislostí dospělého člena společnosti a poskytnutí mu tak společenské postavení dospělého (v pubertě jedinec přerostl společenské postavení dítěte tím, že se do jisté míry vymanil ze soustavy závislosti dítěte na dospělých; získal tím jakési dosti labilní mezipostavení dospívajícího mezi dítětem a dospělým)
Tělesná stránka
zrychlené tempo růstu v pubertě ustupuje klidnému zakončování tělesného vývoje
rychlejší je přírůstek váhy, tělo pozbývá vytáhlosti a hranatosti
dochází k pohybové vyváženosti (v pubertě pohyby nemotorné )
Vlastní tělo jako součást identity
citliví na zvláštnosti svého těla a zevnějšku (srovnávají svůj vývoj s vývojem kamarádů)
vnější vzhled pokládán za důležitou stránku života (Středoškoláci tráví dlouhé hodiny před zrcadlem a věnují mnoho pozornosti oblečení.)
adolescent se potřebuje líbit jiným i sobě, aby se ubezpečil o své hodnotě. Nápadné oblečení přitahující pozornost je prostředkem seberealizace, výrazem snahy dívek i chlapců, že se nemusí podceňovat, že mohou upoutávat pozornost a líbit se. Člověk, který je si sám sebou jist, takové neustálé sebeutvrzování nepotřebuje, proto se s přibývajícím věkem péče o svůj zevnějšek obvykle zmenšuje
Morálka
„V pojetí spravedlnosti jsou adolescenti – ve srovnání s dětmi – méně oportunističtí. Podle kognitivní teorie morálního vývoje L. Kohlberga (1976) se k období adolescence vztahuje především období tzv. konvenční morálky a jen okrajově období morálky postkonvenční. Konvenční morálka je založena na principech, které adolescent odvozuje z jednání lidí v nejrůznějších situacích v jeho okolí. „Být dobrý“ v očích lidí, na nichž mu záleží, má pro něj velkou hodnotu. Jeho zkušenosti s dobrem a zlem z jednotlivých situací se postupně generalizují do obecnějšího pojetí spravedlnosti, povinností a pravidel. Pomáhá mu v tom i poznávaný systém zákonů. Pouze někteří adolescenti se dostanou až na úroveň postkonvenční morálky, která je zvnitřněným a idividualizovaným pojetím spravedlnosti a svobody, založené na převzetí zodpovědnosti za sebe samého.“
Trestání
Fyzické tresty jsou v tomto životním období zvlášť nebezpečnou zbraní. Je to pochopitelné, uvážíme-li vývojové vlastnosti, specifické pro toto životní období. Fyzický test nepříjemně útočí na pocit vlastní důstojnosti, drtí pocit jejich nezávislosti, který má tak velkou úlohu v motivaci mládeže. Podrývá autoritu dospělých, protože mládež získává přesvědčení, že rodiče jsou vůči ní bezmocní, musí-li zacházet do krajnosti. Oslabuje citová pouta, neboť pokoření vyvolává nenávist, touhu po pomstě a útěku. Neméně bolestné a těžké pro mládež je snášet nadávky a křik, které pokořují její osobnost.