Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Adolescence je fází postupného vyhraňování a stabilizace povahových vlastností. Podstatné rysy adolescence bývají spatřovány ve dvou vzájemně se doplňujících a ovlivňujících procesech. Jedny jsou vázány na postupující personalizaci či individuaci- tj. uvědomení, restrukturaci a upevnění nové osobité struktury cílů, hodnot a projevů, druhé se vztahují spíše k problematice socializace a kultivace- tj. včleňováni do užších i širších společenských vztahů. Zvláště ony otázky týkající se vlastního ,já", jeho zařazení ve světě i společnosti nabývají na významu.
14. Charakter imaginativně-emotivních funkcí v průběhu dospívání (emocionalita, vývoj Jáství, sebeuvědomování, sebepojetí, seberealizace, volní procesy).
Puberta (10./11. – 14:/15. let)
e to období přechodu od dětství do dospělosti (následuje adolescence). Jedinec se snaží vytvořit si vlastní identitu. Puberta - doba sexuálního dospívání - trvá 3-4 roky. Zahájena rychlým tělesným růstem, vývoj sekundárních pohlavních znaků - růst prsů, vousů, ochlupení. První menstruační krvácení - menarche - se objevuje asi 18 měsíců po vrcholu tělesného růstu. K ovulaci (uvolnění vajíčka) dochází asi rok po menarche (11 -17 let, průměrně 12 3/4 roku).
Ejakulace u chlapců se objevuje asi 2 roky po nástupu růstového spurtu, první semeno je bez spermií; jejich počet postupně narůstá (12 - 16 let, průměrně 14,5 roku; tedy o dva roky později, než dívky).
Obecným názorem je, že puberta je období krizí a bouří; výzkumy však potvrzují, že většinou
proběhne bez většího chaosu. Obecně prožívaní změn v pubertě se jeví dívkám negativní a chlapcům pozitivní
konflikt mezi pubescenty/ adolescenty a rodiči
- tradiční obavy z generační propasti, která má vznikat mezi adolescentem a jeho rodiči,
vyvolávají preventivní obavy z dospívání
- výzkumy však ukazují, že adolescenti sdílejí více společných hodnot a postojů s rodiči než s
přáteli; s těmi se radí, jak se oblékat, jakou hudbu poslouchat, ale s rodiči se radí o důležitých
věcech dále
- pravdou ale je, že v období rané a střední adolescence/puberty (11-15 let) jsou rodinné konflikty
nejčastější, přičemž více konfliktů vzniká mezi adolescentem a matkou, méně s otcem - zřejmě
proto, že matka se více účastní regulace každodenního života rodiny
- konflikty zahrnují obvykle domácí práce, úkoly do školy, pořádek, hlasitá hudba....
- adolescent se nachází mezi světem závislosti a odpovědnosti - chtěl by více samostatnosti, ale
není si jistý, zda chce přijmout zvýšenou míru zodpovědnosti spojenou s dospělostí
- rodiče vyžadují, aby nezávislost byla spojená s odpovědností
vývoj identity
- pubescent potřebuje vytvořit si vlastní identitu a najít odpovědi na otázky kdo jsem? a kam
jdu?
- pro sebepojetí, které se vyvíjí od dětství, je puberta a adolescence kritickým obdobím