Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Imaginativně-emotivní oblast:
- sebepojetí a sebehodnocení, u dětí předškolního věku se navíc začíná rodit "svědomí", jako vnitřní autonomní seberegulátor, nezávislý na reálném trestu. V této fázi však děti neberou v úvahu při hodnocení ani sebehodnocení vlastní motiv činu.
- předškolní děti jsou velmi emotivní. Častým citovým projevem zůstávají afekty. Zvláště afekty vzteku a strachu.
- "zlatý věk dětské hry", děti dospívají od hry "paralelní" přes "společnou" až ke hře "kooperativní" (vyznačují se osobitým podílem na přidělené roli); intenzivně prožívají pohádky
Adaptace na prostředí:
- nutná citová pohoda mezi rodiči
- fáze identifikace s rodičem totožného pohlaví
- vztahy k druhým dětem zůstávají většinou nahodilé, přelétavé a málo trvalé
Vývoj sebepojetí: 4 r. uvědomuje si rozdíl dítě x dospělý, uvědomuje si své pohlaví – sebepojetí věku a pohlaví; 5.r. – závislé na aktuální situaci, není stabilní; je schopno regulovat své prožívání, rozvíjí se porozumění; začíná rozumět kontextu sociální situace, je schopno ji přehodnotit, je schopno oddálit přání
Školní zralost:
Školní zralost
- stav dítěte, který zahrnuje jeho zdravotní, psychickou i sociální způsobilost začít školní docházku a zvládnout požadavky školní výuky. Jedná se o výsledek biologického zrání nervového systému a celé dosavadní zkušenosti dítěte
- zrání CNS – projevuje se změnou celkové reaktivity, zvýšením emoční stability a odolnosti vůči zátěži, je předpokladem adaptace na školní režim, pozitivně ovlivňuje lateralizaci ruky, rozvoj motorické i senzomotorické koordinace a manuální zručnosti, je předpokladem zrakového i sluchového vnímání (potřebné pro učení čtení a psaní)
- zahrnuje tři složky: fyzickou zralost, psychickou zralost, sociální a emocionální zralost
Fyzická(tělesná) zralost- úroveň posuzuje pediatr při pravidelných lékařských prohlídkách.
- posuzuje se tělesná výška (za optimální se považuje cca 120 cm), hmotnost (cca 20 kg) a stav dentice (nástup výměny mléčného chrupu)
- zjišťuje se např. tzv. filipínská míra – dát ruku přes hlavu na ucho
Psychická zralost
- určitá dosažená úroveň v oblasti poznávacích procesů
- přechod od globálního k diferenciovanému vnímání, rozvoj analyticko-syntetické činnosti, zvyšování kapacity paměti, oblasti myšlení odpoutání od egocentrismu s posunem od názorného myšlení k logickému
- slovní zásoba, gramaticky správná řeč bez vážných poruch výslovnosti a vyspělá grafomotorika
- základní poznatky o světě, dovednosti a schopnosti potřebné pro výuku:
vyslovuje správně všechny hlásky a hláskové skupiny, umí se vyjadřovat – pojmenuje známé věci a jevy, hovoří v celých větách, umí vyprávět kratší povídku, přednese básničku, písničku
je schopno třídit, posuzovat a porovnávat věci a základní jevy, má základní poznatky o sobě, rodině a blízkém okolí, domácích pracích, zná některá povolání, zvířata, rostliny, základní přírodní jevy, materiály, barvy
přiměřeně zručné – umí modelovat, navlékat, vystřihovat, zvláště ale kreslit a malovat
na obrázku rozlišuje jednotlivé detaily, podobnosti a rozdíly, umí vyhledat určité tvary a čáry, orientuje se v ploše (vlevo – vpravo, nahoře – dole, před – za – vedle)
logické úvahy o pojmech (co mají podobného stůl a židle, košile a svetr aj.)
znát barvy, i doplňkové (oranž, hněď, růžová, fialová)