Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - rozšířenější varianta

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Imaginativně-emotivní oblast:

- sebepojetí a sebehodnocení, u dětí předškolního věku se navíc začíná rodit "svědomí", jako vnitřní autonomní seberegulátor, nezávislý na reálném trestu. V této fázi však děti neberou v úvahu při hodnocení ani sebehodnocení vlastní motiv činu.

- předškolní děti jsou velmi emotivní. Častým citovým projevem zůstávají afekty. Zvláště afekty vzteku a strachu.

- "zlatý věk dětské hry", děti dospívají od hry "paralelní" přes "společnou" až ke hře "kooperativní" (vyznačují se osobitým podílem na přidělené roli); intenzivně prožívají pohádky

Adaptace na prostředí:

- nutná citová pohoda mezi rodiči

- fáze identifikace s rodičem totožného pohlaví

- vztahy k druhým dětem zůstávají většinou nahodilé, přelétavé a málo trvalé

Vývoj sebepojetí: 4 r. uvědomuje si rozdíl dítě x dospělý, uvědomuje si své pohlaví – sebepojetí věku a pohlaví; 5.r. – závislé na aktuální situaci, není stabilní; je schopno regulovat své prožívání, rozvíjí se porozumění; začíná rozumět kontextu sociální situace, je schopno ji přehodnotit, je schopno oddálit přání

Školní zralost:

Školní zralost

- stav dítěte, který zahrnuje jeho zdravotní, psychickou i sociální způsobilost začít školní docházku a zvládnout požadavky školní výuky. Jedná se o výsledek biologického zrání nervového systému a celé dosavadní zkušenosti dítěte

- zrání CNS – projevuje se změnou celkové reaktivity, zvýšením emoční stability a odolnosti vůči zátěži, je předpokladem adaptace na školní režim, pozitivně ovlivňuje lateralizaci ruky, rozvoj motorické i senzomotorické koordinace a manuální zručnosti, je předpokladem zrakového i sluchového vnímání (potřebné pro učení čtení a psaní)

- zahrnuje tři složky: fyzickou zralost, psychickou zralost, sociální a emocionální zralost

Fyzická(tělesná) zralost- úroveň posuzuje pediatr při pravidelných lékařských prohlídkách.

- posuzuje se tělesná výška (za optimální se považuje cca 120 cm), hmotnost (cca 20 kg) a stav dentice (nástup výměny mléčného chrupu)

- zjišťuje se např. tzv. filipínská míra – dát ruku přes hlavu na ucho

Psychická zralost

- určitá dosažená úroveň v oblasti poznávacích procesů

- přechod od globálního k diferenciovanému vnímání, rozvoj analyticko-syntetické činnosti, zvyšování kapacity paměti, oblasti myšlení odpoutání od egocentrismu s posunem od názorného myšlení k logickému

- slovní zásoba, gramaticky správná řeč bez vážných poruch výslovnosti a vyspělá grafomotorika

- základní poznatky o světě, dovednosti a schopnosti potřebné pro výuku:

  • vyslovuje správně všechny hlásky a hláskové skupiny, umí se vyjadřovat – pojmenuje známé věci a jevy, hovoří v celých větách, umí vyprávět kratší povídku, přednese básničku, písničku

  • je schopno třídit, posuzovat a porovnávat věci a základní jevy, má základní poznatky o sobě, rodině a blízkém okolí, domácích pracích, zná některá povolání, zvířata, rostliny, základní přírodní jevy, materiály, barvy

  • přiměřeně zručné – umí modelovat, navlékat, vystřihovat, zvláště ale kreslit a malovat

  • na obrázku rozlišuje jednotlivé detaily, podobnosti a rozdíly, umí vyhledat určité tvary a čáry, orientuje se v ploše (vlevo – vpravo, nahoře – dole, před – za – vedle)

  • logické úvahy o pojmech (co mají podobného stůl a židle, košile a svetr aj.)

  • znát barvy, i doplňkové (oranž, hněď, růžová, fialová)

Témata, do kterých materiál patří