Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- pohybově aktivnější, dokáže měnit polohu, manipuluje s př., zaujímá aktivní vztah k okolnímu světu, kt.začíná vnímat a poznávat
tělesný růst:
- v průběhu 1.r. – prudký růst do délky – o 25cm, přírůstek hmotnosti - ztrojnásobení (při * 50cm, ke konci – 70-75 cm, m:3-3,5 kg - m:9-10 kg)
- velká hlavička – ¼ těla, trup dlouhý, nohy krátké
- první mléčný chrup – 6-8 m.
motorika (somatický vývoj):
- vývoj pohybových schopností závisí na: dědičných dispozicích, úrovni kosterní a svalové soustavy, vyspělosti CNS
- pro vývoj – důležitý zrakový a sluchový vývoj
- probíhá od nekoordinovaných, nahodilých impulsivních pohybů ke koordinovaným a záměrným
- do 3.m. – bezcílné mávavé pohyby oběma rukama současně, doprovázeny pohyby hlavy, rtů, trupu a nohou, postupně se ohyby diferencují – sedění, stání, počátky chůze, vyvíjí se funkce rukou (manipulaci s př) – ruka – důležitý prostředek poznání
- 3.m. – zdvihání z podložky, udržení hlavy v ose těla, její otáčení za zvukem, při podržení dítěte pod pažemi – koná tzv.automatickou chůzi – nohama ve vzduchu, v leže na břichu se opírá o předloktí, jemná motorika - symetrická - sahá po předmětech oběma rukama, později asymetrická
- 4.m. – sedí s oporou, na klíně se vzpírá nožkami, drží hlavičku vzpřímeně, v poloze na zádech otočí hlavu o 180 stupňů, dlaňový úchop
- 5.m. – chytá nemotorně předměty, dotýká se jich oběma rukama
- 6.m. – sedí samo kratší dobu bez opory, umí se převalit z bříška na záda
- 7.m. – samo manipuluje s předměty
- 8.m. – samo stojí, když jej držíme za ruce, samo se i posazuje, překládání předmětu z ruky do ruky
- 9.m. – rozvoj jemné motoriky, sedí vzpřímeně a pevně, bez pomoci se posadí, používá kolen i rukou k lezení (1.lokomoce), ulnoradiální úchop přechází na klešťový (mezi palcem a ukazovákem)
- 10.m. – střídá nohy (přenáší rovnováhu), chodí kolem ohrádky, je těžší předměty pouštět než uchopovat (až kolem 15.m. pustí předmět na učené místo)
- 12.m. – stojí bezpečně bez opory, chodí, držíme-li je za ruce, některé již samo, aktivní klešťový úchop
- 15.m. – chodí samostatně, umí se zastavit, úchop klešťový přechází do pinzetového, zájem o pastelky a tužky, pokusy o 1.čmárání
vývoj psychických projevů a vnímání:
- zrak – 2.m. – rozvoj fixace pohledu na světelné plochy, akomodace
2.-3.m. – soustřeďuje se na blízké nápadné př. či lidskou tvář
kolem 3.m. – pohybující se př.
4.-5.m. – počátek rozlišování základních barev (od 9.m. dává určitým barvám přednost – červená, žlutá, modrá, zelená)
- sluch – 2.m. – vzniká sluchová dominanta (d.otáčí hlavu za př., kt.vydávají zvuk)
po 3.m. – najde zdroj zvuku v prostoru
druhý půlrok – rádo poslouchá rytmické a melodické zvukové podněty