Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Syndrom vyhoření (burnout):
- vyčerpání fyzických a psychických sil, ztráta zájmu o práci
- eroze profesionálních postojů, které se projevují především u pracovníků tzv. pomáhajících profesí (sociální pracovníci, pedagogové, zejména speciální)
- značný podíl na tomto jevu mají stres, časová náročnost povolání, administrativní zásahy, které rušivě ovlivňují práci, apod.
- prevencí je osvojení si technik předcházení a snižování stresu, plánování a managament času, oddělení práce a osobního života, snaha o profesionální růst
Použitá literatura:
Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál. 1999
Řehulka, E.: Psychohygienické otázky pedagogické psychologie. SPN. 1988
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J.: Pedagogický slovník. Portál. 2001
12. Obecná charakteristika stadií dětství, vývoj rozumově-poznávacích funkcí v dětství a prepubertě (charakteristické změny a kvality čivosti, vnímání, pozornosti, paměti, obrazotvornosti a myšlení). Vývoj imaginativně-emotivních složek osobnosti (faktory utváření sebepojetí a sebehodnocení, emocionalita a mravní vědomí, volní procesy, autoregulace a zájmy).
Od narození po vstup do školy prodělává dítě intenzivní duševní vývoj, který tvoří základ jeho pozdějších projevů v oblasti poznávání.
Novorozenec – od narození - 1-2 měsíce (končí překonáním tzv. negativní pasivity – dítě přestává reagovat jen negativními reakcemi na působení vnějších podnětů – křik, pláč, reakce dítě je přiměřenější vnější stimulaci, dítě sebou netrhá při zvukových ani světelných podnětech, začíná sledovat předměty zrakem, otáčí hlavičku za zdrojem zvuku, …)
- někdy – doznívání embryonální fáze (u nedonošených – dorůstání nehtů,…)
- dítě se přizpůsobuje novým životním podmínkám po porodu (teplotě – nižší než v matčině těle, …), učí se samostatně přijímat potravu
- spánek: průměrně 20h (bdění 4h)
- senzomotorické schopnosti: reaguje na většinu podnětů – pohyby – nepodmíněné, reflexního rázu (vrozené – při narození vybaveno velkým množstvím reflexů – uchopovací, dýchací, kašlací, … - většina přispívá k prvotní adaptaci novým život. podmínkám – v 1r.ž. mnohé zanikají)
- senzibilita: citlivost na dotyk a tlak, na změnu polohy
na chuťové a čichové podráždění reaguje pouze, je-li intenzivní
zrakový analyzátor – reakce na světelné podněty – z počátku nepřiměřené, 1m.
otevírání očí doširoka, nepokojně jimi pohybuje, vraští čelo, pohybuje celým tělem – není ještě schopno vidět předměty
- leží na zádech, hlava otočená na bok
- pasivní naslouchání
Kojenec – období od 2.měs. do 12. – 15. měs. (osvojení typicky lidských vlastností – vzpřímená chůze, řeč)
- rychlý somatický růst a psychický vývoj, čas potřebný k spánku se zkracuje, ubývá negativních reakcí, rozvíjí se experimentování s vlastním tělem a s předměty