Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - rozšířenější varianta

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

18. Psychodidaktika. Učení a kognitivní rozvoj (vytváření návyků, osvojování vědomostí a dovedností, “intelektové” učení): vytváření soustav představ a pojmů; učeni se řešení problémů; senzomotorické učení a dovednosti; psychologická problematika strukturování učiva, vyučovacích a učebních strategií.

Psychodidaktika - Nová interdisciplinární teorie propojující přístupy a poznatky obecné didaktiky, psychologie učení, kognitivní psychologie vědění a dalších. Její podstatou je poznání, že vzdělávací procesy (nejen ve školním prostředí) je nutno vysvětlovat též z psychologických zřetelů.

Zákony učení:

1. Zákon motivace:

druhy motivace:

-vnitřní - psychický stav nutící jedince něčemu se naučit pro vlastní užitek

-vnější - stav, kdy se jedinec učí, protože musí

-pozitivní - odměny, pochvaly

-negativní - tresty

Hodnotnější je vnitřní motivace a lepší výsledky následují po pozitivní motivaci

2. Zákon zpětné vazby (informace)

Zpětná vazba: Rozumíte tomu? Kdo rozumí? Kdo nerozumí? Kdo trochu rozumí a trochu nerozumí? Pak: Čemu rozumíte jen částečně? Znovu vysvětlit a pak pokračovat.

Slouží k informování učícího se i učitele o pokračování a výsledku učení. Rozbor chyb je také zpětná vazba

Programové vyučování - látka rozdělená do jednotlivých kroků, dokud nezvládnu jeden, nepostoupím

3. ZÁKON PŘENOSU (transfer)

Proces, jehož podstata spočívá v tom, že dříve osvojená látka ovlivňuje učení nové látce.

Druhy transferů :

-pozitivní - osvojené pozitivně, ovlivňuje osvojované

-negativní - osvojené negativně, ovlivňuje osvojovanou látku (nazývá se též interference)

-specifický - týká se podobných látek

-nespecifický -obecný- schopnost člověka učit se

-učení pro uplatnění v nových situacích(u Ma,Fy-užití látky z Ma ve Fy)

Jak čelit interferenci?

  1. Vézt žáky k dokonalému osvojování jedné látky a pak přistoupit k látce nové

  2. Vést žáky k pochopení a uvědomění si rozdílů a shod mezi dvěma látkami, které se obvykle pletou

  3. Po dokonalém osvojení si obou látek je procvičovat tak, že je vzájemně střídáme

  4. Je-li podobnost mezi látkami velká, můžeme použít současného výkladu, podmíněného schopností žáka látky vstřebat, nebo vložit mezi podobné látky některou jinou.

4. ZÁKON OPAKOVÁNÍ

Opakování, co nejdříve po učení. Pokud uplyne delší doba, pak nedochází k opakování, ale k opětovnému učení. Nejvhodnější do 24 hodin. Nejlépe látku znovu promýšlet, ne opakovat mechanicky. Domýšlet důsledky. Rozložení opakování v čase. Opakovat průběžně. Nové učení začít zopakováním předchozího.

Zásady:

1. ZÁSADY PLYNOUCÍ Z VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍCH CÍLŮ

-zásada vědeckosti - co známe z teorie, jak zavádíme ve školské praxi, které učivo předchází danému pojmu, které učivo navazuje

Témata, do kterých materiál patří