Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
-systém opakování
4. DIAGNOSTICKÉ METODY A KLASIFIKAČNÍ
-soustavné pozorování žáků
-ústní individuální zkoušení
-písemné práce (dlouhodobé, krátkodobé)
Školní úspěch - neúspěch - Prospívající neznamená úspěšný. Špatně prospívající může být úspěšný (např. žák, který by měl být ve Zvláštní škole, je na Základní škole špatný, ale pro něj je to úspěch).
Žáci relativně úspěšní - jsou takoví jejichž prospěch je výrazně lepší, než bychom očekávali podle jejich intelektových schopností.
Žáci relativně neúspěšní - jsou takoví, jejichž prospěch je výrazně nižší než jaký odpovídá jejich intelektovým schopnostem.
Základní podmínky úspěchu - dobrá adaptace; připravenost pro školu.
Školní zralost - somatická; psychická - kognitivní = dítě dostatečně chytré (testy školní zralosti), pozornost u dětí asi 5 - 10 min.,rozvinuté vnímání, představivost - neměla by ujíždět do fantazijních představ, moterická zralost - hrubá, jemná motorika - důležitá pro osvojení čtení a psaní. - emocionální - ochota být sami bez maminky, babičky… ; sociální - ochota spolupráce, podřízení se autoritě, bere ohled na druhé, je ochotno pomáhat, umí odlišit hru od povinností, má snahu zahájit a dokončit zadaný úkol, kontroluje nápady a impulsy (nevstává kdykoli z lavice…)
+ dvě věci navíc: má být "jasno", ve které ruce dítě drží tužku; dítě by nemělo mít vady řeči.
Odklad povinné školní docházky - dítě obvykle nastupuje do školy v šesti letech, pokud je dosáhne do 1.září. Na žádost rodiče, učitele ze školky, lékaře, učitele u zápisu je možno provést test školní zralosti (vhodné je vyšetřit děti narozené o prázdninách). Odložit školní docházku je možno také ze zdravotních důvodů nebo z psychických důvodů.
Školní neúspěch - půl roku známky o dva stupně dolů. › 1) lékařské vyšetření dítěte (celoživotní choroby - cukrovka, nedostatečnost ledvin, hormonální a smyslové poruchy, - je snaha to zamaskovat); 2) věnujeme se žákovi - schopnostem; motivaci; rodině; škole, učiteli;(v daném pořadí). Častý je vliv více faktorů. Učitel musí vše vyšetřovat taktně, být rozhodný (vhodná je důkladná evidence žáků).
Postup při diagnostikování neúspěchu -
Postupně si klademe otázky: V čem konkrétně má žák výsledky dobré a v čem špatné? Jde o neúspěch individuální, nebo společný pro skupinu žáků, pro předmět, v kterém vyučuje určitý učitel, téměř pro celou třídu? Jde o neúspěch dlouhodobý, nebo krátkodobý, popřípadě spjatý se změnou v životních podmínkách žáka, v jeho zdravotním stavu, apod.?
Údaje k zodpovězení těchto otázek mohou upozornit na existující potíže, které se týkají bezprostředně konkrétního žáka, nebo se třeba ani netýkají tohoto jednotlivého žáka.